Echte soul

recensie: Myles Sanko - Forever Dreaming

Sommige releases blijven enigszins onder de radar, maar ontpoppen zich toch als blijvertjes bij het draaien van de muziek. Zo is het ook met het debuutalbum Forever Dreaming van Myles Sanko, dat met regelmaat een draaibeurt krijgt.

Myles Sanko debuteerde in 2013 met zijn zeven nummers tellende EP Born in Black & White, die gevuld is met soul- en funkcomposities. Forever Dreaming is dan ook zijn feitelijke debuutalbum, al telt het slechts vier composities meer.

Thuiskomen

Dat Myles Sanko zijn klassieke soul roots kent, merk je al bij het openings- en titelnummer van zijn album: ‘Forever Dreaming’. De soul van grootheden als Marvin Gaye, James Brown en andere bekende namen lijkt binnen de muziek van Sanko te zijn samengebald tot een stevige mix.

Sanko’s muziek is geworteld in de soul van de jaren zestig en zeventig, maar is overgoten met een sausje van de hedendaagse muziek. De retrosoul die op de loer ligt krijgt op dit debuutalbum net niet de overhand. Gelukkig gaat Sanko nergens een vrijage aan met R&B en disco, maar blijft hij heerlijk in wat we toch echt soulmuziek noemen. Wat dat betreft zal hij met zijn muziek veel liefhebbers van het echte soulwerk aanspreken. Dit is een muzieksoort die jarenlang werd ondergesneeuwd door eerst de disco en later de R&B. De muziek van Sanko klinkt en voelt als thuiskomen, zoals in het prachtige lied ‘Light In My Hand’.

Betere soulplaten

De muziek van Myles Sanko heeft wel fijne dansbare momenten, zoals het stampende nummer ‘Save My Soul’ en het daaropvolgende ‘Take A Look At Me Now’, dat overigens doet verlangen naar muziek van Smokey Robinson and the Miracles. Niet omdat Sanko het niet goed doet in dat nummer, maar omdat de vergelijking onweerstaanbaar is.

De grooves die Sanko in zijn muziek stopt zijn meeslepend. Zijn enthousiasme is aanstekelijk. De drang om de stoel te verruilen voor wat pasjes op de vloer neemt af en toe koortsachtige vormen aan. Op een ander moment is Sanko weer fluweelzacht en laat hij de luisteraar wentelen in de weelde van soulmuziek zoals die het beste gemaakt kan worden – en in een vorm waar het beste van kan worden genoten. Denk daarbij aan de weelderige klanken waar Marvin Gaye patent op had. Het album Forever Dreaming mag tot een van de betere soulplaten van het afgelopen jaar gerekend worden.