Met oog en oor voor traditie

recensie: Diana Jones - Museum of Appalachia Recordings

Voor de fans van Diana Jones is een nieuw album een kleinood om naar uit te kijken. Wie Jones nog niet kent heeft bij ieder album een goede gelegenheid om kennis te maken met deze bijzondere stem.

De stem van Diana Jones en de manier waarop zij deze gebruikt moet je liggen. Het gevoel van een hete aardappel in de keel gecombineerd met een middelzachte vrouwenstem haat je of is helemaal je smaak; er zit niets tussen. Voor de liefhebbers van Jones is dit nieuwe album een volgende schakel in het oeuvre van deze bijzondere zangeres.

Traditie van oude bergmuziek
Museum of Appalachia Recordings is het zesde album van Diana Jones. In het boekje bij de cd vertelt Jones het verhaal erachter. De liedjes heeft ze door de jaren heen geschreven tijdens haar omzwervingen over de wereld. Om de een of andere reden belandden ze niet op een van haar vorige albums, maar bleven ze liggen wachten op het juiste moment om op cd gezet te worden. Blijkbaar was de tijd nu rijp om deze fraaie collectie liedjes op te nemen. Dat gebeurde op een bijzondere plek: het museum waarnaar de cd is vernoemd. In twee dagen tijd nam Jones, met medewerking van oude muzikanten, deze elf nummers op in de traditie van haar grootvader, die de kunst en liefde voor oude bergmuziek aan haar heeft overgedragen. Gezeten rond een open haardvuur werd alles over het algemeen in één take vastgelegd. Het knapperen van het vuur is aan het einde van sommige liedjes terug te horen.

Oprechte eer aan traditie
Enkele songs heeft Jones in de laatste jaren wel eens live gespeeld, zoals ‘Love O Love’ dat ze vorig jaar bracht tijdens haar show in Roepaen te Ottersum. De traditie en sfeer die Matt Combs en Shad Cobb samen met Jones oproepen is voelbaar gedurende het hele album en wordt behalve door de locatie ook opgewekt door het gebruik van de authentieke instrumentatie. De viool, banjo, akoestisch gitaar en mandoline zorgen voor intimiteit en een oprecht eerbetoon aan de traditie van de bergmuziek, waarbij de bijzondere stem van Diana Jones prima tot zijn recht komt. Jones is erin geslaagd andermaal een bijzonder album toe te voegen aan de muzikale Amerikaanse traditie en haar eigen oeuvre daarmee te verrijken.

Live in Nederland:
14 september Take Root Festival Groningen
7 maart 2014 Acoustic Alley Den Haag