Heerlijke samenwerking

recensie: Moke + Metropole Orkest

In mei 2010 stonden de mannen van Moke samen met het Metropole Orkest op de bühne van Pinkpop. Met deze samenwerking werd grote indruk gemaakt en waren ze een van de sensaties op de laatste editie van het festival. Het prachtige concert is nu op cd uitgebracht. Aan deze Pinkpop-nummers zijn drie in de studio opgenomen nummers toegevoegd. Een heerlijke cd die een band in topvorm laat horen.

Het Metropole Orkest staat bekend om de samenwerkingen met andere artiesten uit vele verschillende genres. Zo had het orkest de laatste jaren al eens een een-tweetje met onder meer Elvis Costello, Within Temptation, Trijntje Oosterhuis, Barry Hay en Nick en Simon. Ook de uitnodiging van britpopband Moke werd niet afgeslagen. Echt uniek is deze samenwerking dus niet. Het optreden op Pinkpop is dat wel, want het is de eerste gezamenlijke show ooit van een band en een orkest op een Europees festivalpodium.

Grootse sound

~

Dit unieke optreden is nu dus aan het vinyl toevertrouwd (inclusief een bonus-dvd met het optreden, akoestische sessies en een behind the scenes). En terecht, want de samenwerking tussen de rockers van Moke en de klassieke muzikanten van het Metropole Orkest (onder leiding van gastdirigent Jules Buckley) blijkt bijzonder plezierig. Het melancholische – soms zelfs op het dramatische af – van Moke komt nog beter tot zijn recht met behulp van de gastmuzikanten. De sound van de Amsterdamse band gaat uitstekend samen met de ondersteuning van het orkest. De vele ’toeters en bellen’ van het klassieke instrumentarium lijken het geluid van Moke te complementeren. De band leek sowieso een grootse sound niet te schuwen, met behulp van het Metropole Orkest wordt dit geluid geperfectioneerd. De arrangementen geven een extra laag aan de nummers van Moke en weten vaak voor een extra spanningsopbouw te zorgen.

Pareltjes

Op het album Moke + Metropole Orkest staat het volledige Pinkpop-optreden. Een rondje langs de twee albums van de band met frontman Felix Maginn inclusief acte de présence van alle hitjes. Het concert is perfect op cd gezet: van ongewenste bijgeluiden is geen sprake. Het album opent met drie in de studio opgenomen nummers, waarvan eerste single ‘Survive’ een cover is van David Bowie. ‘Emigration Song’ kenden we al van het debuut Shorland (2007). Ook ‘Enjoy The Silence’ is in de studio opgenomen. Dit nummer van Depeche Mode klinkt fantastisch in een orkestraal jasje. De drie nummers zijn de pareltjes van het album. Ieder geluidje komt perfect tot zijn recht en de arrangementen zijn buitengewoon. Deze kortstondige studiosamenwerking van vier dagen vraagt eigenlijk om een vervolg.

Met deze samenwerking bewijst Moke eens te meer dat ze een van de leukste Nederlandse bands van het moment zijn. Ze tonen een band te zijn die durf heeft en constant bezig is zichzelf te profileren en te vernieuwen.

8WEEKLY MediaPlayer