Chapeau

recensie: Mintzkov - Rising Sun, Setting Sun

.

Rising Sun, Setting Sun is het derde album van

~

Een van de handelsmerken van Mintzkov is het stemgeluid van zanger Philip Bosschaerts. Dit is echter niet enige waardoor de band opvalt. De sound van Mintzkov heeft door de jaren heen zeker aan herkenbaarheid gewonnen, al blijft de verwantschap met dEUS duidelijk hoorbaar. Dit wekt wel enige verwarring in de hand en dat komt vooral door het stemgeluid van Philip Bosschaerts, dat sterk lijkt op dat van Tom Barman. Veel luisteraars zullen soms zelfs moeite hebben beide bands uit elkaar te houden.

Een nieuw element in de gitaarrock van Mintzkov is elektronica en dit kan op het conto van producer Jagz Kooner geschreven worden. Nergens heeft het de overhand maar het kleurt het geluidsspectrum van Rising Sun, Setting Sun wel lekker vet in. Een vergelijking met bands buiten België levert zeker de naam Muse op. Mintzkov is echter een stuk minder theatraal, al heeft de band wel dezelfde drive als Muse.

De albumopener is ‘Rising Sun, Setting Sun’, dit is direct een kanonschot om de plaat mee te lanceren. Een lekker gedreven nummer, voorzien van een melodie die meteen pakt. Het tempo is hoog maar zakt bij het tweede nummer, ‘Author of the Play’, wat in. Hoewel het album met tracks als ‘Finders Keepers’ en het gedreven ‘Opening Fire’ veel vaart heeft, vinden we ook mooie rustpuntjes zoals ‘Roadbuilding’ en niet te vergeten de albumafsluiter ‘Gemini’, een soort modern slaapliedje, dat het venijn in de staart heeft met een opzwepend ritme.

Nieuwe muziekvrienden

Mintzkov is de afgelopen jaren uitgegroeid tot een band met een behoorlijke status. Met Rising Sun, Setting Sun hebben de bandleden de fans niet teleurgesteld. Mintzkov zal bovendien door de verder ontwikkelde sound nieuwe muziekvrienden maken. Chapeau, zouden ze in ons buurland zeggen.

Mintzkov speelt op 1 mei in Hedon, te Zwolle.