Tweedehands

recensie: Michael Jackson - Michael

Men zegt wel eens: ‘van de doden niets dan goeds’. Maar gaat dat ook op voor postuum uitgebrachte muziekalbums? Michael Jacksons Michael probeert er in ieder geval een voorbeeld van te zijn. Helaas is dat niet helemaal gelukt. Het album kan bij lange na niet tippen aan enkele illustere voorgaande werken van de King of Pop.

Het is de bedoeling dat Sony Music naast Michael nog negen albums gaat uitbrengen met materiaal van de in 2009 overleden Michael Jackson. Materiaal dat zowel net voor diens overlijden als in een eerder stadium is opgenomen, maar niet eerder op een album verscheen.

Net niet

~

Het grootste gedeelte van het album Michael lijkt stilistisch voornamelijk uit de laatste muzikale periode van Michael Jackson te stammen. Michaels muzikale handtekening is dan ook vaak duidelijk  terug te vinden in de nummers. Het betekent echter ook dat het allemaal klinkt als een weinig geslaagde herhalingsoefening. Het is niet voor niets dat de meeste tracks niet eerder verschenen.

Sporadisch is wel een eerder uitgebracht nummer terug te vinden op Michael. Zo gebruikte Lenny Kravitz het voor Invincible afgekeurde nummer ‘(I Can’t Make It) Another Day’ op zijn album Baptism. En ‘(I Like) The Way You Love Me’ verscheen in 2004 op de verzamelaar The Ultimate Collection, hoewel dit nummer in eerste instantie geen plaatsje op het album Dangerous wist te bemachtigen. Het duet ‘Hold My Hand’ haalde het album Freedom van Akon niet nadat het via internet gelekt was. Zo staat de hele plaat vol met nét-niet-nummers.

Nog één

Hier en daar is wel een enkele min of meer geslaagde song terug te vinden, zoals de ballad ‘Much Too Soon’, maar dat is een enkele uitzondering die het album niet kan redden van middelmatigheid. Het helpt ook niet dat je eerst negen matige nummers moet aanhoren om uiteindelijk pas aan het einde van de plaat voor het eerst op een volwaardig liedje te stuiten.

Michael Jackson heeft tijdens zijn leven genoeg werk achtergelaten om tot op de dag van vandaag van te kunnen genieten. Het opkalefateren van door hem niet goed genoeg bevonden oud werk levert niet de voldoening waarop je had gehoopt. Sony Music zou de nagedachtenis van Michael Jackson een grotere eer bewijzen door verder van dit soort releases af te zien. Er staan dus echter nog negen albums op stapel. Misschien dat de negen beste nummers daarvan, samen met ‘Much Too Soon’, nog één geslaagde plaat zouden opleveren. Maar dan is de koek ook echt op!