Prettig dobberen

recensie: Marten de Paepe - Boskoop

.

Met zijn tweede album Boskoop bewijst Marten de Paepe dat hij tot de betere Nederlandse singer-songwriters behoort. Het recept: bedaarde, melancholieke folk en pop met een mooie tweede stem van Chantal van der Leest.

Twee jaar geleden deed Marten de Paepe in het Utrechts Straatnieuws een boude belofte: de herziene versie van ‘Island In The Sea’ op zijn volgende album zou een van de beste popliedjes uit de historie worden. Nu Boskoop is verschenen mag de conclusie luiden dat het in elk geval een van de beste nummers op de cd is. De overige elf liedjes mogen er trouwens ook zijn.

Gepromoveerd

~

Boskoop is een flinke stap voorwaarts voor de in Amersfoort woonachtige Marten de Paepe. Op zijn sobere, bijna pastorale debuut toonde hij zich al een getalenteerd liedjesschrijver in de stijl van Nick Drake en Devandra Banhart. Zijn tweede album klinkt een stukje voller en is rijker van instrumentatie. Drie liedjes van het debuut zijn opnieuw bewerkt en gepromoveerd naar Boskoop. Gebleven is het zachte, onnadrukkelijks stemgeluid van De Paepe en de subtiele, licht-melancholiek pop, folk en country. Mooi zijn de bijdrages van Chantal van der Leest, die met haar fijne vocalen extra cachet geeft aan de liedjes, en die van Johan Borger op pedalsteel.

Kalme zee
De albumtitel verwijst naar een tamelijk troosteloos optreden van De Paepe in een kille tuinderskas voor slechts enkele toehoorders. Als de voortekenen niet bedriegen, blijven dergelijke perikelen De Paepe in de toekomst bespaard. De van oorsprong Zeeuwse muzikant staat garant voor behaaglijke, bedaarde luistermuziek. Als een kalme zee waarop het prettig dobberen is, met sporadisch een rimpeling aan het oppervlak. Dat is dan ook het enige minpuntje: iets meer risico had niet misstaan op dit album. Voor de rest: prima de luxe.

8WEEKLY MediaPlayer