Niet meer in één hokje

recensie: Marike Jager - Celia Trigger

.

Marike Jager won in 2003 de Grote Prijs van Nederland. Toch duurde het tot 2006 voordat haar debuutalbum het licht zag. The Beauty Around mocht er dan ook wel zijn! Met Celia Trigger legt deze singer-songwriter de lat nog een stukje hoger. Met als basis pop, jazz en Americana valt deze dame niet meer in één hokje te stoppen. Daarvoor is ze te veelzijdig. Daarnaast weet ze ook tijdloze songs te scheppen.

Marike Jager heeft zich voor het opener en titelnummer ‘Celia Trigger’ door een foto laten inspireren. Die foto is ook afgebeeld op de achterkant van de cd. We zien een oude vrouw die in de deuropening staat van een huisje met een pistool in de hand. Het ziet er niet echt naar uit dat ze je welkom heet. Gelukkig is de loop van het pistool wel naar de grond gericht. Dat ‘niet welkom’ klinkt ook door in ‘Celia Trigger’. De song doet je even opschrikken en denken: ‘Wat is er met Marike Jager gebeurd in de afgelopen tijd?’ Maar na deze pittige opener, die misschien voor haar begrippen te scherp wordt neergezet, biedt het album een warm wederhoren met de zoete, weldadige songs zoals we die ook kennen van haar debuut. Het tweede nummer ‘Winner’ klinkt alweer erg vertrouwd. Vervolgens passeren enkele prachtige liedjes, zoals ‘Monday’, de revue.

Het is niet allemaal geweldig wat Celia Trigger te bieden heeft. Zoals gezegd opent het album scherp, met een song die heel staccato wordt gezongen, dreigend door de herhaling van het zinnetje ‘I’m gonna shoot you, right through your head’. Niet echt een vriendelijke binnenkomer en bepaald geen lieflijke melodie. Het korte liedje ‘Runner at the Gate’, waarschijnlijk opgenomen tijdens een demo sessie, is van een dusdanig slechte geluidskwaliteit, dat het beter weggelaten had kunnen worden. Het is als een vies toetje na een heerlijke voedzame maaltijd.

Het grootste gedeelte van het album bevat echter mooie liedjes met een melodielijn die iedereen wel moet kunnen waarderen. Marike Jager is gezegend met een lekker in het gehoor liggende stem. Je zou haar zomaar kunnen bestempelen als een allemansvriend, maar haar liedjes zijn gelukkig geen niemendalletjes en hebben echt kwaliteit. Als Marike Jager de wind een beetje in de zeilen zou mogen krijgen dan kan ze groot worden! Deze dame verdient net zoveel aandacht als bijvoorbeeld Ilse DeLange.