Een muzikaal juweel

recensie: Lunascape – Mindstalking

De Belgische band Lunascape maakt muziek die je doet geloven dat je midden tussen de band staat. Het is dan ook niet wonderlijk dat ze onlangs de titelsong van de 3D IMAX film SOS Planet maakte. Dit is een soort driedimensionale film zoals bijvoorbeeld vertoond wordt in de Haagse bioscoop Omniversum. Eerder maakte de band ook al een song voor de 3D-film Haunted Castle. Hun muziek laat je wegdrijven in gedachten en zorgt dat de muziek je volledig meeneemt op een verre reis.

~

Dit kenmerk lijkt typerend te zijn voor de band van zangeres Kyoko Baertsoen (de vroegere zangeres van Hooverphonic) en Walter Hilhorst. Het duo kent elkaar al sinds 1993 van de Brusselse filmacademie, maar pas in 1997 besluiten ze om met Lunascape serieus verder te gaan. In 2002 verschijnt hun debuut Reflecting Seyelence, waar ook enkele singles van worden uitgebracht. Mijn eerste kennismaking met het warme geluid van de band vindt plaats in de trein naar Utrecht. Ik had een hele drukke week achter de rug en een stapeltje CD’s bij me om tijdens de reis te beluisteren. Lunascape hing direct in mijn oren met het eerste nummer en single Praise Me. De stem van Baertsoen is half hees en desondanks erg warm van toon. Ze lijkt direct tot je ziel door te dringen. De muziek is gelaagd maar heeft desondanks een heldere en vaak aanstekelijke melodielijn waardoor je vrijwel direct de melodie oppikt. Ik zit haast constant in de trein mee te neuriën. Het klinkt allemaal ergens heel vertrouwd in mijn oren.

Schatkamer

De conducteur komt voorbij en opeens heb ik het. Deze plaat lijkt namelijk heel erg op de beste cd die ik ooit gehoord heb: Souvenirs van The Gathering. Hoewel duidelijk is dat Lunascape haar wortels niet heeft liggen in metal-muziek maar eerder in de electrorock, klinkt de muziek toch aanstekelijk en verfrissend. Er is geen plaats voor verstorend elektronisch geneuzel, maar het is een duidelijk organisch geheel. Ik heb de CD nu een groot aantal keren mijn gehoor laten passeren en blijf steeds weer nieuwe stukjes vinden in deze Belgische schatkamer.

Ruimte voor begeleiding

Een opvallend nummer is bijvoorbeeld Feigned Affair, een nummer dat door een ijzersterke begeleiding en de dubbele zanglijn van Baertsoen erg goed en verrassend klinkt. De gelaagdheid van de muziek van Lunascape komt hier ijzersterk naar voren. Alles valt op z’n plaats, maar laat aan de andere kant ook ruimte voor ontdekkingen. Eigenlijk om dezelfde redenen springt het nummer Right To Be Wrong er heel erg uit. Ook hier is duidelijk de ruimte genomen om de melodielijn met vele lagen te ondersteunen, waardoor het nummer niet snel tot verveling zal leiden. Deze twee songs zijn de meest duidelijke voorbeelden van de kracht van Lunascape: mooie liedjes maken.

Nadenken

De teksten van Lunascape zijn redelijk vaag. De vaak langzame muziek van de band zorgt er voor dat zinnen ook rustig worden uitgesproken. Als gevolg daarvan zijn de zinnen in de teksten weer redelijk kort, wat minder ruimte overlaat voor tekstuele details. De teksten zijn dus meer schetsen dan een gedetailleerde pentekening van een emotie. Een mooie zinsnede komt bijvoorbeeld uit Nude Nature: “Grief is hard to fight / without a ray of light.” Of uit State Of Mind: “Haven’t you realized my love is a lie? / Made in your mind.” Schetsen van gevoelens met een grote ruimte tot eigen interpretatie en aanzetten tot nadenken.

Conclusie

Lunascape is een verassing. De combinatie van de gelaagde muziek met een verfrissende melodielijn met niet storende elektronische elementen is een regelrechte voltreffer. De hese zang kleurt het plaatje volledig in en zorgt er voor dat Mindstalking een collectie aan perfecte liedjes is. Een erg goede plaat die niet snel zal vervelen en je altijd weer in een goede stemming weet te krijgen. Een muzikaal juweel.