Doe Maar nog een keer

recensie: Hier is... Luie Hond

Nederlandstalige reggaeliedjes over liefde, meisjes en seks; sinds de jaren van Doe Maar hebben we ze niet meer gehoord. Maar nu is er Luie Hond, een Friese groep die heel goed naar de band van Henny Vrienten heeft geluisterd. Liedjes als Groepie op mun stoepie, Doktertje spelen en Bons gekregen verraden meteen waar Luie Hond de mosterd haalt. De nederreggae is terug, en heeft een wereld te winnen.

~

Luie Hond is nu al zeseneenhalf jaar actief, en heeft in die tijd al veel grote optredens gegeven. Zo speelde de band in het voorprogramma van Ilse de Lange en op festivals als Lowlands en Noorderslag. Ook werden met Jaloezie en Voedoe twee redelijk succesvolle singles uitgebracht. Een echt album opnemen stelde de band echter uit; het luie stond ze klaarblijkelijk nader dan het moeie. Maar nu zijn ze er dan eindelijk klaar mee; de eerste van Luie Hond is uit.

Namedropping

Dat de band zonder plaat al veel mensen enthousiast heeft gemaakt voor hun nederreggae, blijkt uit het eerste nummer. Luie Hond speelt daarin een prettig deuntje, waar opnames en aankondigingen uit voornamelijk Radio 3-programma’s overheen zijn gemixt. Zo hoor je ondermeer Isabelle en Claudia de band bejubelen. Het volgende nummer, Nummertje geheten, lijkt een eerbetoon aan Doe Maar. Henny Vrienten en consorten hadden de muziek twintig jaar geleden kunnen componeren en de naam van de band wordt – vast niet geheel toevallig – geregeld genoemd.

Engagement

Hoewel de overeenkomsten legio zijn, zijn de Friezen geen pure kloon van Doe Maar. Bijna alle teksten op Hier is… Luie Hond hadden evenwel ook door Doe Maar kunnen worden geschreven, maar de voor Doe Maar zo kenmerkende maatschappijkritiek komt bij Luie Hond niet terug. Waar Henny Vrienten ongetwijfeld een boodschap zou hebben gehad over de oorlog tegen het terrorisme of het asielbeleid, beperkt zanger Joris Mous zich veelal tot meisjes en de liefde. Alleen in Dit liedje laat de band zijn engagement even zien. De kern van het liedje is dat het nergens over gaat: ‘Niet over siliconen, strak getrokken lijven. Het gaat niet over gif en kernafval. Het gaat niet over dieren in een veel te kleine stal. Het gaat niet over hoe je Nederlander moet zijn. Het gaat niet over voetbal en het slopen van een trein.’ Maar het had er wel over kunnen gaan…

Popdeuntjes

Ook muzikaal zijn de verbanden tussen Luie Hond en Doe Maar overduidelijk. Reggae is voor beide bands een belangrijke invloedsbron, alleen weven de Friezen beduidend minder popdeuntjes door de nummers. Dat betekent echter niet uit dat Hier is… Luie Hond niet bij een groot publiek kan aanslaan. De singel Zwart meisje blijft daarvoor bijvoorbeeld veel te lang in je kop zitten. Het liedje rockt duidelijk meer dan de andere nummers op de plaat en is wat dat betreft dus niet representatief, maar qua thematiek en pakkendheid karakteriseert het het album zeker. Een stormachtige carrière als Doe Maar, dat zichzelf na zes jaar ophief omdat de band te populair werd, zit er voor Luie Hond al niet meer in, maar populair zullen de Friezen zeker worden.