Warme winteravond

recensie: Lucky Fonz III in EKKO

Situatieschets. Buiten: witte straten. Nieuwe sneeuw baant zich een weg richting grond. Snijdende kou vreet door drie lagen kleding heen en verkilt iedereen die zich in dit ongure weer richting het uitverkochte EKKO spoedt. Binnen: de hartverwarmende muzikale sympathie van Lucky Fonz III.

Stijfbevroren staat het publiek bij aanvang van het concert voor het podium wolkjes uit te puffen, gelatend wachtend op wat komen gaat. De aankondiging van het voorprogramma door Lucky Fonz III zelf laat de eerste dooi al inzetten. Zichtbaar blij met zijn voorprogramma belooft hij na Eefje weer terug te keren.

Opwarmertje

~

Eefje won in 2009 de Grote Prijs van Nederland en zorgt met haar lieve, pure en ingetogen nummers voor het eerste waakvlammetje in het publiek. Ze lijkt een kruising tussen Roos (Roosbeef) en Lucky Fonz III zelf. Ze brengt ingetogen nummers met aritmische teksten ten gehore. En het publiek luistert stil, maar goedkeurend. Het voorprogramma duurt niet erg lang, maar dat geeft niets. Eefje is aangenaam luistervoer, maar nog geen losstaande hoofdact. Ze voldoet echter uitermate goed als opwarmertje.

En zoals beloofd verschijnt daarna Lucky Fonz III weer ter tonele. Al snel wordt het duidelijk dat de muziek van Lucky Fonz en zijn huidige begeleidingsband de Felle Kleuren beduidend uitbundiger is dan het eerdere werk. Niet alleen pakt hij deze keer uit met een extra bezetting (Lucky wordt begeleid door een bassist én een drummer), er zit ook behoorlijk wat meer vaart in zijn repertoire. Vanaf de eerste tonen is duidelijk dat er gedanst en meegezongen kan en mag worden en dat is ongekend bij Lucky Fonz. Dit excuus om jezelf lekker warm te springen laat het publiek dan ook zeker niet liggen.

Shampoo

~

Tussen de opzwepende nummers door is er ruimte voor het publiek om vragen te stellen. Volgens Lucky Fonz hebben de drie bandleden namelijk op elke willekeurige vraag een antwoord. Al snel blijken ze dit ook waar te maken. Niets is hun te gek. Of het nu gaat over de laatste stelling van Fermat of over de shampoo van Otto Wichers (Lucky Fonz), ze geven overal inderdaad antwoord op. En voor de geïnteresseerden: Gühl.

Oké, het blijft natuurlijk wel Lucky Fonz. Dus niet alles is even zuiver. De stem van Otto Wichers is breekbaar als altijd en springt regelmatig ongegeneerd naast de toonladder. Maar dat is tevens de charme van deze zanger. Daarnaast maken zijn prachtige gevoelige, maar tevens humorvolle teksten veel goed. Het is muzikaal dan misschien niet altijd van het hoogste niveau, de stemming in de zaal is dat zeker wel. En dat is uitsluitend de verdienste van de fantastische performer die Lucky Fonz is.

Hittegolf

Wat aan deze avond vooral opvalt is ten eerste het enthousiasme van Lucky Fonz, ten tweede de komische interactie met het publiek en als laatste de tomeloze energie die dit nieuwe muzikale hoofdstuk van de singer-songwriter uitstraalt. Een energie die een uitverkochte EKKO moeiteloos kan verwarmen en dan nog genoeg kracht over heeft om later die avond in Tivoli in te vallen voor de in Londen gestrande Pete & The Pirates. Als dit geen heet winteravondje in Utrecht is…