Verfijnde muziek

recensie: Loch Lomond - Dresses

Het vijfde album van Loch Lomond ademt de rust en sfeer uit van het plaatsje op aarde met dezelfde naam. Wie ooit in Schotland is geweest en Dresses hoort, tovert daarmee direct het beeld voor ogen.

Toch komt Loch Lomond allerminst uit Schotland. De roots van deze formatie liggen in Portland in de USA. Singer-songwriter Ritchie Young is de drijvende kracht achter deze band. Bijna alle composities komen van zijn hand.

Ruimtelijke muziek
De vergelijking die zonder moeite boven komt drijven bij het beluisteren van Dresses is die met stijlgenoten Fleet Foxes. Dat zit hem dan vooral in de pianoklanken en samenzang die her en der te horen zijn. Maar Loch Lomond is geen broertje of zusje van voornoemde band. Daar is Dresses een veel te verfijnd werkstuk voor. De ruimtelijke muziek op deze cd is van een zuiver soort. De smaakvolle arrangementen met strijkers, piano en akoestische instrumenten geven ruimte aan de zangpartijen. Zo heeft ‘The Way’ door de dameszang een heel zalvend karakter. Het gebruik van zangers en zangeressen zorgt voor een fijne afwisseling in beleving van de muziek.

Indrukwekkende instrumentatie
Dat Loch Lomond klein en groots tegelijk kan zijn, zonder stijlbreuk te plegen met de rest van het album, bewijst de band in ‘Kicking with your Feet’. Deze compositie begint met klanken die CocoRosie in gedachten oproepen. Maar na een minuut ontvouwt het lied zich pas echt en stijgt Loch Lomond boven zichzelf uit met indrukwekkende instrumentatie en zang die je het lied inzuigen om je pas tegen het einde los te laten. Vervolgens word je meegevoerd op de klanken van ‘10.000 Lakes’, dat de sprankelende lucht ademt die al eerder voelbaar was aan het begin van het album. ‘Black Dresses’ sluit het album af met een fijne wisselzang tussen de dames en de heren in de band. Smaakvol trompetgeluid en xylofoon onderstrepen de verfijndheid van de muziek. Het is een passende compositie om Dresses mee af te ronden. Binnenkort is de band in Nederland wat een mooie gelegenheid biedt om te horen hoe ze dit live ondersteunen.