Prachtige, intieme liedjes-cd

recensie: Linda Thompson - Versatile Heart

.

Zoon Teddy heeft de eer om het derde album van moeder Linda te openen. De verstilde instrumental Stay Bright is een waanzinnig mooi begin van het heerlijk rustig kabbelende album Versatile Heart. Sfeervolle country-, folk- en singer-songwritersongs, gespeeld in een midtempo, maken dit album tot een prachtige intieme liedjes-cd waaraan je je volledig moet overgeven.

Of dat rustige gekabbel dan nergens irritant wordt? Nou, neen. De prachtige stem van Linda Thompson zorgt namelijk steevast voor een heerlijke sfeer waardoor je wel moet blijven luisteren. Neem dat titelnummer. Verrassend opgeleukt door een blazerssectie en een mooie aanvullende tweede stem van de New Yorkse folkzangeres Jenni Muldaur.

~

Linda Thompson heeft het gros van de dertien nummers overigens samen met zoonlief Teddy geschreven. En om het nog meer ‘in de familie’ te houden; zelfs haar dochter Kamila schreef een geweldig nummer; te weten Nice Cars. Daarin zingen moeder en dochter prachtig samen. Over prachtige samenzang gesproken: in The Way I Love You neemt Linda het op tegen Martha (zus van) Wainwright. Het nummer is een prachtig liefdeslied, waarvan ze zelf zegt: “When you’re singing about a man you love, you can put your heart into it.” Welnu, als ik even mag reageren? Dát is in ieder geval heel erg gelukt. Luister hiernaar en je zou oprecht willen dat het over jou ging.

Verhoudingen hersteld?

Speciaal voor degenen die haar nog niet kennen, nog even wat interessante geschiedenisfeitjes over deze Linda Thompson. Samen met ex-man Richard Thompson (Fairport Convention) maakte ze in een vorig muzikaal leven een aantal prachtige albums, bijvoorbeeld I Want To See The Bright Lights Tonight uit 1974. Begin jaren tachtig ging het stel uit elkaar en daar was Linda zo kapot van dat ze jarenlang haar stem niet kon gebruiken. Toch, op dit derde (een verzamelaar en een coveralbum niet meegerekend) album lijken die verhoudingen met haar ex weer een beetje hersteld. In het cd-boekje bedankt ze hem namelijk ruiterlijk voor het idee dat uiteindelijk het hoogtepunt van het album is geworden: Blue & Gold.

Rillingen over de rug

Toch zijn het niet alleen maar positieve liefdesboodschappen op Versatile Heart  (veelzijdig hart). In Go Home neemt ze noodgedwongen afscheid: “So, you’re finally leaving? And this time it’s real. But it’s not what I want. And I never will.” En “Beauty, you make me sad”, zingt ze in het door Rufus Wainwright geschreven Beauty. Een gedragen nummer overigens waarbij Antony Hegarty (van Antony & The Johnsons) de prachtige tweede stem vertolkt. Wainwright is niet de enige ‘externe artiest’ waarvan een nummer gespeeld wordt. Het anti-oorlogsnummer Day After Tomorrow bijvoorbeeld, is geschreven door Tom Waits en zijn vrouw en schrijfpartner Katleen Brennan. Het staat op Waits’ album Real Gone. Wat mij betreft is Thompsons uitvoering mooier, op zijn minst intiemer. Als Linda zich de 21-jarige soldaat in het nummer waant en zingt: “I don’t know how I’m supposed to feel, about all the blood that’s been spilled. Will God on his throne, get me back home, on the day after tomorrow”, dan kruipen de rillingen over je rug. En trouwens, tot aan de laatste seconden van Versatile Heart zijn die rillingen regelmatig aanwezig.

Afsluitend, geheel in sfeer, komt Stay Bright, Teddys instrumental, nog eens terug. Maar dan met prachtige strijkers, gearrangeerd door Robert Kirby, die samenwerkingen met Nick Drake, Paul Weller en Elvis Costello op zijn naam heeft staan. Al met al is Versatile Heart dan ook een prachtige, intieme liedjes-cd geworden. Een album kortom, waaraan je je volledig zult moeten overgeven.