Muziek / Concert

Heerlijke klanken

recensie: Lavinia Meijer

De in Zuid-Korea geboren Lavinia Meijer groeide vanaf haar tweede op in Nederland. Vanaf haar negende jaar speelt ze harp. Inmiddels gelauwerd met vele prijzen voor haar albums speelt ze over de hele wereld haar muziek.

Net als bij haar vorige album met Philip Glass was ook nu de componist, de Italiaan Ludovico Einaudi, nauw betrokken bij de bewerking voor harp die Meijer maakte. In de kapel van Roepaen speelt Meijer diverse stukken van haar jongste album. Maar gelukkig beperkt ze zichzelf niet tot een integrale live-presentatie van haar album.

Vakkundige vingers

~

Ze opent de avond met het titelnummer ‘Passaggio’. Ze voorziet alle stukken die ze speelt van wat uitleg om vervolgens de mooiste klanken uit haar harp te toveren. Naast stukken van Einaudi horen we ook composities van het vorige album. Zo horen we twee delen van Metamophosis om bij weg te kabbelen. Twee bewerkingen van de IJslandse componist Olafur Arnalds hebben de inspiratie van Meijer getroffen na haar reis naar IJsland en zijn zo terecht gekomen in het programma van haar concert. Ook de recente reis naar Korea inspireerde haar om een bewerking te maken van een Koreaans volksliedje dat ze hier speelt als een improvisatie. Het prachtige ‘The Hours’ van Glass krijgt een Meijer-benadering vlak voor de pauze. Een complex stuk muziek dat in uiterste vakkundige vingers is bij Meijers.

Onterecht in klassiek-hoek
Lavinia Meijers wordt ten onrechte in de hoek van de klassieke muziek gepositioneerd. Ze speelt even gemakkelijk een stuk van Japanse oorsprong als een bewerking van een Koreaans volksliedje. Ook moderne componisten zijn in goede handen bij Meijers. Het meest opvallende uitstapje dat ze maakt is een bewerking van het Radiohead-nummer ‘Karma Police’, dat ze in een herkenbare en uitstekende vertolking brengt tijdens het volledig onversterkte optreden in de kapel van Roepaen. Het geluid is werkelijk formidabel. Alleen tijdens de uitleg en het vragenkwartiertje over harp gebruikt Meijers een microfoon om haar stem hoorbaar te maken. Iedere muziekliefhebber is tijdens het ruim anderhalf uur durende optreden in twee sets aan zijn trekken gekomen. Tijdens de signeersessie neemt ze persoonlijk de complimenten in ontvangst. Het ruim honderdvijftig koppen tellende publiek gaat met het hoofd vol heerlijke klanken huiswaarts.

Live in Nederland:
2 maart Schaffenaar theater, Barneveld
6 maart Theater de Wisinghof, Roden
8 maart Hervormde kerk, Waarde

(meer concerten op haar website)

 

Reageer op dit artikel