Vroeger beter, nu goed

recensie: Ks Choice

Het heeft een aantal jaartjes geduurd, maar nu stond K’s Choice eindelijk weer eens als voltallige band op een podium. Jarenlang hebben de fans erop moeten wachten, maar in het Utrechtse Vredenburg Leidsche Rijn was het dan toch zover.

Afgelopen maand bracht K’s Choice haar vijfde studioalbum uit, Echo Mountain. En bij een nieuw album horen natuurlijk nieuwe liveshows. Op het podium van de ‘rode doos’ bracht de band dan ook veel van het nieuwe werk ten gehore. Maar ook oude vertrouwde nummers als ‘Believe’, ‘Everything For Free’ en ‘Not an Addict’ passeerden de revue.

Muppets

~

Vooral de bekendere (oude) nummers konden rekenen op bijval van het publiek. Gezien de gemiddelde leeftijd van de toehoorders, waren dit de nummers waarmee men de pubertijd was doorgekomen. Het publiek zong op deze momenten dan ook lekker mee. Het leverde een gezellige, maar zeker niet uitgelaten sfeer op. Het materiaal van K’s Choice heeft op de aanwezigen toch niet meer die impact die het tien tot twintig jaar geleden had.

Dat werd het beste zichtbaar door het optreden van de band Customs in het voorprogramma. Deze Belgische formatie maakt lekkere rockmuziek die de melodieën van Hit me-tv combineert met een geluid van Echo & The Bunnymen met een snufje Chris Isaak. De strakke baslijn en vet aangezette drums zorgen voor een gevoel dat je vroeger juist bij K’s Choice had. De nieuwe generatie lijkt opgestaan. En let dan vooral eens op de drummer. Deze kan zo invallen voor Animal in The Muppet Show.

K’s Choice heeft dan kennelijk niet meer de impact die het vroeger had, het is nog steeds een sympathieke en gedegen band. Op een luchtige, maar zeer professionele wijze brengen ze hun nummers aan de man. De band lijkt er nog steeds heel veel plezier in te hebben. Daarnaast bouwen de muzikanten hun set goed op, zodat ze de aandacht van het publiek steeds vast weten te houden.

Opbouw
8381-2.jpgNa een gematigd uptempobegin volgt een rustig blok met alleen pianist Reinout Swinnen, broer Gert (gitaar) en zangers Sarah Bettens. Hierin is onder andere een heerlijke versie van het solonummer ‘Come Over Here’ opgenomen. Daarbij werken vooral het toegevoegde pianospel en de muzikale een-tweetjes tussen Sarah en Reinout prima. Hier blijkt ook de professionaliteit van de band. Want wat lijkt op geïmproviseerde pianoloopjes van Swinnen en spontaan gelach van Bettens, is in werkelijkheid een zorgvuldig geënsceneerd stuk entertainment. Deze zelfde ‘act’ voerde de band ook de dag ervoor op, op hetzelfde podium. En terecht met even groot succes. Het mag dan met voorbedachte rade ‘spontaan’ zijn, het is uitermate goed uitgevoerd.

Na dit ‘akoestische’ blok gaat het tempo omhoog, startend met ‘I Will Carry You’. Na dit ruigere blok wisselt de band vervolgens steeds van tempo. En uiteraard volgt er nog een toegift met onder meer ‘Too Many Happy Faces’. Maar na drie extra nummers is het nog steeds niet genoeg en volgt nog een laatste bonus: ‘God In My Bed’. En dan zit het avondje K’s Choice er toch echt op.

Geen overwinning

K’s Choice blijkt ook deze avond weer een zeer vriendelijke en sympathieke band te zijn. Ze brengen leuke muziek op een professionele wijze over op de fans. Maar het heeft niet meer het verrassingseffect van weleer. Het is goed, het is onderhoudend, het is fijn vermaak. Maar het is geen verpletterende ervaring die je nog lang zal bijblijven. Ze kwamen, ze zongen, maar ze overwonnen zichzelf niet. Het werd hooguit een gelijk spel met hun vorige concert.

Concerten
K’s Choice speelt nog op:
13 Mei – Hellendoorn (NL) Dauwpop