Nederland zet zich schrap voor Kopna Kopna

recensie: Kopna Kopna - Like You!

Dat de Nederlandse bodem een interessant muzikaal aanbod te bieden heeft, weet de doorgewinterde 8WEEKLY-lezer al langer. En wederom is er een nieuwe naam, een nieuwe plaat, die voor de oortjes die niet schuwen een beetje hun best te doen niet te versmaden valt. Kopna Kopna brengt eindelijk haar debuut Like You! op de markt, waarvoor de verwachtingen hooggespannen waren. De release is vaak uitgesteld en live had Kopna Kopna al een goede reputatie opgebouwd. En gelukkig, het resultaat mag er wezen.

~

Het was een jaar of drie geleden dat ik Kopna Kopna zag in het Groningse Grand Theatre. Ze traden op na een toneelvoorstelling van ’t Barre Land en allemachtig, wat een overdonderend optreden was dat. Waarom het debuut zo lang op zich heeft doen wachten is mij een raadsel; drie jaar geleden klonk het al volwassen en rijp.

Belgen

Voor het opnemen van hun eerste demo, voorafgaand aan Like You!, riep Kopna Kopna de hulp in van Zita Swoon-toetsenist Tom Pintjens. Dat is dan ook de eerste referentie die opborrelt bij het luisteren van de plaat. Het doet soms denken aan de Belgische band (vooral hun laatste plaat Life = a Sexy Sanctuary). Dit door de funky, opzwepende en dansbare ritmes en de gelijkenis van Rik Elstgeests stem met die van Stef Kamil Carlens. Maar Kopna Kopna is geenszins een kopie van Zita Swoon, hoewel ze zich ook in het kunstenaarscircuit bewegen (de link met ’t Barre Land). Verder zijn er wat overeenkomsten met Beck en soms zelfs met de Beastie Boys.

Veroveringstocht

Like You! is een overtuigende plaat. Volwassen, professioneel en gepassioneerd. Ze weten het maximale uit hun instrumenten te halen en halen er veel bij, zoals trompetten en een contrabas. Ook schuwen ze de elektronica niet. De eerder genoemde bands waar Kopna Kopna raakvlakken mee heeft, kenmerken zich door tegendraadsheid. Eén van de grote inspiratiebronnen van deze lichting muzikanten is Captain Beefheart en daar zullen de jongens van Kopna Kopna zeker naar geluisterd hebben. Don van Vliet zou zich niet geschaamd hebben voor Like You!.

Russisch ballet

De grote avant-gardistische componist Stravinski voerde vlak voor de Eerste Wereldoorlog zijn Le Sacre du Printemps in Parijs op, met de tragische danser Nijinski van het Ballets Russes in een hoofdrol. De publiekslieveling en crowd-pleaser komt terug in het gelijknamige nummer (‘Nijinski / Dance To Make The Birds Jealous’) en dat is precies wat Kopna Kopna doet. Met geweldige energie, flexibiliteit en souplesse werken ze op de heupen en het ritme. De nummers zitten ijzersterk in elkaar en de Engelse teksten, die met een behoorlijk Nederlands accent gebracht worden wekken geen irritatie op. Het is wel charmant. Daar komt ook nog bij dat Kopna Kopna een paar sterke singles van de plaat af kan trekken (vooral Champagne en Trouble Sweet Tune). Kopna Kopna is helemaal klaar voor een succesvol jaar.