Koersverschuiving en vernieuwing

recensie: Knight Area

Knight Area presenteert haar vijfde studioalbum Hyperdrive in de oude Cacaofabriek te Helmond. De popzaal blijkt een prima concertzaal te zijn binnen de sfeervolle her-bestemde fabriek.

De heren van Knight Area laten lang op zich wachten. Maar liefst twee voorprogramma’s passeren de revue. Het spits wordt afgebeten door de Israëlische metalband Distorted Harmony. De heren doen de naam van de band eer aan. De meer naar de progrock neigende Engelse band Hekz maakt de opwarming voor de hoofdschotel smakelijk aangenaam.

Metalrandje

~

De vorig jaar uitgebracht EP Between Two Steps kondigde reeds een tikje koerswijziging van de band aan. Met Hyperdrive wordt duidelijk wat die koersverschuiving inhoudt. De verandering naar metal gitaargeluid komt duidelijk voor rekening van Mark Bogert. Gelukkig blijft de band de progrock wel trouw. Een andere verandering is dat er nu meer diversiteit is in songsmeden. Zo neemt ook zanger Mark Smit een pianoballad voor zijn rekening, die hij gezeten achter de piano live tot grote hoogte weet te zingen. ‘Songs From the Past’ is het rustpuntje in de wervelende show. Die ballad komt direct na de single ‘Running Away’ die Smit gestoken in een robotpak zingt.

Het titelnummer ‘Hypnotised’ sluit het eerste deel van de show af. Het album heeft daarmee zijn podiumdebuut doorstaan en staat in de traditie van de vorige vier, met een lichte verschuiving in de stijl. De show wordt afgesloten met een medley van ouder werk en een paar toegiften. Zowel live als op cd is Hyperdrive een prima vernieuwende stap voor Knight Area, maar wel binnen de progrock traditie. De angst voor een draai naar de metal blijkt ongegrond.