Klassieke samenwerking

recensie: Anneke van Giersbergen & Árstídir – Verborgen Verleden
Anneke van Giersbergen en Arstidir

De muzikale samenwerking tussen Anneke van Giersbergen uit ons eigen land en de IJslandse formatie Árstídir dateert al vanaf 2013. Onlangs heeft deze samenwerking geresulteerd in het album Verborgen verleden.

Samen met Tijl Beckand verzamelde Van Giersbergen – na haar succesvolle vertolking van de aria ‘When I Am Laid In Earth’ door Henry Purcell in het programma De Tiende van Tijl – nog meer aria’s en voorzag die van een modern jasje. Deze eigentijdse bewerkingen werden vastgelegd op dit nieuwe album. De theatertour van maart dit jaar brengt deze bijzondere groep muzikanten door heel ons land.

Klassieke aria’s en meer

Tijdens de tour is Árstídir aangevuld met cellist en zanger Guillaume Lagravière. Van Giersbergen neemt ruim de tijd om de meeste composities aan te kondigen en te voorzien van een achtergrondverhaal of in sommige gevallen zelfs een anekdote. Het album herbergt composities van Gottfried Stötzel, Edvard Grieg, Irving Berlin, Leonard Bernstein, Henry Purcell en Gabriel Fauré Het onderwerp van het nummer ‘Het Dorp’, wat bij ons vooral bekend werd als een hit van Wim Sonneveld, speelt zich af in het dorp van de oma van de echtgenoot van Anneke van Giersbergen. Daarnaast bevat het album ook een eigen nummer van Árstídir zelf, een traditional in de vorm van ‘Londonderry Air (Danny Boy)’.

Verborgen VerledenNatuurlijk zou een tiental composities onvoldoende zijn om een hele avond te vullen. Gelukkig is er voldoende materiaal voor handen van de verschillende projecten en albums van beiden artiesten voor deze samenwerking. Beiden spelen composities uit eigen oeuvre met een akoestisch randje dat als een warme aanvulling voelt op het materiaal van Verborgen verleden. Aangevuld met de vertelde verhalen achter en rond de liedjes heeft de ruim anderhalf uur durende show een boeiend karakter waarbij het publiek op het puntje van de stoel blijft zitten.

Verhalen vertellenAnneke van Giersbergen

Bij de opening vanavond kan Anneke van Giersbergen, op dag van de bloederige aanslagen in Brussel, niet anders dan er even bij stil staan. Mooie parallel is dat zowel op het podium als in de zaal vele nationaliteiten vertegenwoordigd zijn, net als in ons verenigd Europa. Van Giersbergen weet dit en spreekt het publiek daarom in het Engels toe. Ze moet zich daarna even herpakken om de voorstelling te vervolgen. De verhalen die Van Giersbergen vertelt om de liederen aan te kondigen, gaan vaak over de historie van de composities of wat deze bekende liedjes in haar leven betekend hebben. Ook wordt er een uitgebreid lesjes IJslandse taal ingelast voor het publiek, waarbij de bandleden om de beurt een woord laten zeggen door de zaal wat natuurlijk hilarische momenten oplevert.

Als het slotlied ‘Bist Du Bei Mir’ heeft geklonken is een staande ovatie terecht de waardering die Van Giersbergen en haar mannen mogen ontvangen. Een aantal toegiften krijgt het bijna driehonderd koppige publiek als dank. Tot slot staan ze stil bij de bijzondere uitvoering die de band spontaan zong in een treinstation van het IJslandse volksnummer ‘Heyr Himna Smidur’ dat vervolgens miljoenen hits opleverde op YouTube. Een a capella uitvoering van dit lied sluit een fraai, bijzonder en onderhoudende avond waardig af.