Sterke tweede

recensie: King of the World - KOTW

Ongeveer een jaar geleden lanceerde King of the World hun debuutalbum. Sindsdien heeft het hen niet aan media-aandacht ontbroken op zowel radio als tv. Voor een bluesband is dat uitzonderlijk. Met KOTW zal het succes gecontinueerd worden.

Het zal je als beginnende band maar gebeuren dat je binnen een jaar een Dutch Blues Award in de wacht sleept. De vier gelauwerde muzikanten ontvingen er ook ieder één, wat de score op maar liefst vijf Awards zet.

Chemie
Veel bluesbands zullen jaloers zijn op de aandacht die King of the World al ten deel gevallen is op tv, bij “Pauw & Witteman” en “Vrije Geluiden” en op de radio bij “TROS-muziekcafé”. De meeste van hun collega’s kunnen daar alleen maar van dromen. Geen enkele Nederblues-liefhebber kan om King of the World heen. Met muzikanten als Erwin Java (Cuby & The Blizzards), Fokke de Jong (Normaal), Ruud Weber (Snowy White) en Govert van der Kolm (Ruf Blues Caravan, Dede Priest) heeft de band een ijzersterke bezetting met vele jaren ervaring. De chemie tussen de mannen is groot wat compositorisch leidt tot prachtige resultaten. Het album KOTW bevat dan ook louter originelen afkomstig van de schrijvershanden van de leden zelf. Uitzondering is de verborgen track ‘I Shall Be Released’ van de hand van Bob Dylan, die de heren akoestisch en nagenoeg a capella spelen.

Sternummers
Het album werd net als het debuut opgenomen in de boerderij van Cor de Kok in Haule, waar opnieuw een heus aggregaat moest zorgen voor voldoende storingsvrije stroom. Het resultaat is alweer een bluesalbum met stijlen als slow-blues, boogie, New-Orleans-stijl blues en de meer poppy getinte blues. Een fraai pallet dat zorgt voor vele uren luisterplezier zonder te vervelen.

Vanaf de eerste maten van ‘Fool No More’ waarmee KOTW opent omarmt de sound van de band je. Het machtige gitaarspel van Java en de fijne stem van Ruud Weber klinken als vertrouwd in de oren. Dat huilende gitaargeluid van Java is zijn handelsmerk dat bij zowel de uptempo als de gevoelige ballade-achtige liedjes prima tot zijn recht komt. Een van de sternummers is ongetwijfeld ‘If You Want To Leave’, dat soms de ballade in lijkt te gaan om vervolgens weer lekker door te rocken. ‘Beating Like a Drum’ doet herinneren aan Fleetwood Mac’s ‘Albatross’: de palmen lijken je tegemoet te wuiven. De stem van Weber maakt het verschil. Van de uptempo-songs is ‘Hurricane’ al snel een favoriet.

Live in Nederland:
17 mei – Rustende Jager – Nieuw-Vennep
28 mei – Festival – Zwolle