Lome vastbijter

recensie: King Midas Sound - Waiting for You...

King Midas Sound is een samenwerkingsverband tussen producer Kevin Martin en zanger/rapper Roger Robinson. Waiting for You… kent lome dubstep-baslijnen met een ska-sound en sfeervolle zang/rap die menigeen zal doen denken aan Tricky en Massive Attack, maar die bij vlagen ook de Fugees in herinnering brengt. Degenen die Kevin Martin van bijvoorbeeld The Bug kennen zullen zich nu wel achter de oren krabben. Martin staat immers ook bekend om zijn rauwe, agressieve en meer dansbare werk. Daar is niets van terug te horen op dit debuut van King Midas Sound.

Waiting for You… klinkt geen moment als een dansplaat. Het album is niet vrolijk maar herbergt ballads die gaan over liefdesverdriet en de huidige milieuproblematiek. Het zijn de klanken van de instrumentatie en de teksten die zich langzaam maar zeker in het brein nestelen. Het lome tempo dat King Midas Sound neerzet doet bij vlagen denken aan Horace Andy en diens kenmerkende dubsound.

Weldadige klanken

~

Het album van King Midas Sound komt uit op Hyperdub, bekend van onder meer Burial. Enige verwantschap met die act is dan ook niet verrassend. Toch zijn de lome dubstep-baslijnen van Waiting for You… van een heel andere orde dan de meer industriële sound van Burial. Opvallend is de ‘fluisterenzang’ van de zoetgevooisd klinkende Roger Robinson. Slechts een enkele keer is het zijn praatstem die de sfeervolle klanken begeleidt, zoals in de overgang van ‘Sometimes’ naar het golvende ‘Outtaspace’. Het tekstueel bijtende ‘Earth a Kill You’ staat symbool voor de soms harde teksten bij de trage en bij vlagen zeer weldadig aanvoelende klanken van King Midas Sound.

Het album kent geen uitschieters qua tempo of melodielijnen. De nummers trekken als een eenheid aan de luisteraar voorbij, als waren het slechts hoofdstukken in één verhaal. Er zullen geregeld momenten te vinden zijn waarop dit album zal moeten wedijveren om een plaatsje in de cd-speler met het werk van Tricky, Massive Attack en Horace Andy, want die herinneringen zijn nu wakker geschud. Of Waiting for You… net zo’n tijdloze indruk zal achterlaten als voornoemde namen zal de tijd moeten uitwijzen.

Venijnig lieflijk

King Midas Sound weet op subtiele wijze toch op te vallen: de lome muziek, de wiegende ritmes worden vervlochten met ‘venijnig lieflijke’ teksten. Teksten die vaak lief klinken maar die venijnig en hard of verdrietig blijken te zijn als je op de bewoordingen let. Hiermee weet King Midas Sound zich vast te bijten in het (onder)bewustzijn.