Gevoel van thuiskomen

recensie: Kim Janssen

Ruim driekwartier duurt het optreden van Kim Janssen in het Groningse poppodium Vera. Voor de liefhebber is dat kort, wellicht te kort, maar voor Janssen lang genoeg om een intieme sfeer op te wekken.

Een gevoel van thuiskomen bevangt Janssen bij zijn aantreden in Groningen, laat hij na afloop van het concert weten. Hij werd geboren in Groningen, groeide op in Azië en reisde de laatste jaren de aardbol rond om optredens te geven. Nooit ergens werkelijk thuishoren en almaar weer vertrekken, de dingen achterlaten: dat thema sijpelt door in de liedjes van Janssen. Dat stemt soms tot somberheid, ook tijdens dit optreden.

Bescheiden

~

Groningse avonden komen dikwijls laat op gang. Aan het begin van de show is dat te merken: een bescheiden publiek meldt zich bij aanvang voor het podium. In de loop van het optreden lijkt de zaal zich wat meer te vullen, vermoedelijk komt een deel van het publiek voor Rue Royale, de band die na Janssen op het podium staat.

Noodzakelijke variatie
Met liedjes van zijn nieuwste album Ancient Crime, het debuutalbum Truth Is, I’m Always Responsible en zelfs enkele nieuwe nummers wisselt Janssen zijn show af. Die variatie is misschien ook wel noodzakelijk, want Janssens nieuwste album duurt 26 minuten en bestaat voor een deel uit koren en kerkliederen die op zo’n avond onuitvoerbaar zijn.

Luisterrijk

~

De korte duur van het optreden weerhoudt Janssen niet om met voltallige band aan te treden. Met een fluitiste, een cellist, een blazer, een drummer, een gitarist en zus Pyhllis op de toetsten krijgen de nummers een luisterrijke gelaagdheid. Bij sommige liedjes verlaten de bandleden het podium en speelt Janssen in zijn eentje de kalme luisterliedjes, ondersteund door de tweede stem van zijn zus. Bij deze singer-songplaatjes zingt Janssen bedeesd en dit vraagt om volledige stilte van het publiek. Achterin de zaal is het op die momenten dan wat rumoerig, maar Janssen lijkt zich niet te bekommeren om het rumoer.

Fijngevoelige muziek met een donker randje
Janssen weet deze avond vooral te imponeren met een uitvoering van ‘Casket’, ook een van de hoogtepunten op zijn laatste plaat. Een beetje zwaarmoedig laat hij het publiek achter met een prima gespeelde ‘Holmes’ Bonfire, 1666’, dat het verhaal vertelt van Britse admiraal Robert Holmes die in 1666 Vlieland aanviel. Zo eindigt de avond met een donker randje, maar daarmee verrast Kim Janssen ook weer niet. Af en toe weet hij de luisteraar een beetje pijn te doen met fijngevoelige muziek en intieme teksten.

8WEEKLY MediaPlayer