Op zoek naar de blues

recensie: Keb' Mo - Keep It Simple

Problemen in je relatie, moeilijkheden op school of ontslagen van je baan; iedereen kent het gevoel van de blues. Keb’ Mo is dat gevoel echter helemaal kwijt. Alles gaat goed in zijn leven, zo beschrijft hij in het nummer Prosperity Blues. Hij heeft geld genoeg, hoeft niet meer te werken en kan zelfs de problemen met zijn vriendin afkopen: My baby left me / but she came right back / when i gave her the keys / to that brand new Cadillac. Het is een raar idee: een gelukkige bluesartiest. En dan is Prosperity Blues nog niet eens het enige nummer waarop Keb’ Mo zijn kleinburgerlijk geluk bezingt. Het merendeel van Keb’ Mo’s teksten gaan over liefde en vriendschap.

~

Helemaal gelukkig is de zanger echter niet. Zijn ongeluk vindt hij vooral in de onoverzichtelijkheid van het burgerlijke bestaan. Twee auto’s, drie kinderen, zes telefoons en een honderdtal televisiezenders; het beangstigt Keb’ Mo allemaal nogal. Vandaar dat hij in het titelnummer er voor pleit de zaken vooral simpel te houden. In een koffiehuis wil hij niet moeten kiezen uit een lijst die van het plafond tot de vloer loopt, maar gewoon een eenvoudig kopje koffie kunnen drinken. Keb Mo’ streeft naar het geluk dat René Froger jaren geleden al zocht in een moot gebakken vis en een vers kopje thee.

Ode aan de King

Opvallend aan het album Keep It Simple is ook dat de muziek gepolijster is dan op de meeste andere bluesalbums. Keb’ Mo schurkt bovendien tegen de soul aan, waardoor sommige nummers herinneren aan G. Love and Special Sauce. De catchy achtergrondkoortjes doen zelfs denken aan een moderne artiest als Ivar. Dat hij echter wel degelijk in de blues wortelt, toont Keb’ Mo in het nummer Riley B. King. Dit eerbetoon aan Riley. B. King (de eigenlijke naam van blueslegende B. B. King) is bijna een liefdesverklaring aan de ‘ongekroonde koning’.

Bluesgevoel

Dat Keb’ Mo zo vrij met een behoudende stroming als de blues omgaat, maakt Keep It Simple tot een zeer interessante plaat. Blues en soul worden op schijnbaar moeiteloos wijze vermengd, waardoor de muziek nergens gedateerd klinkt, terwijl Keb’ Mo zijn wortels in de blues nooit verloochent. Treurigheid en het echte ‘bluesgevoel’ zijn op Keep It Simple weinig te vinden. De plaat doet daardoor op het eerste gehoor vreemd aan, maar is al met al zeker een mooi werk van Keb’ Mo.