Vrouwelijke gitaargod met liedjesalbum

recensie: Kaki King - Dreaming of Revenge

Kaki King werd door het gerenommeerde blad Rolling Stone in februari 2006 opgenomen in de lijst van gitaargoden, als eerste vrouwelijke gitarist. Met dit vierde album zet Kaki King een nieuwe stap in haar carrière.  Zonder haar talent geweld aan te doen weet ze met Dreaming of Revenge een toegankelijk album af te leveren met echte liedjes.

De eerste albums van Kaki King kenmerkten zich vooral door een weergave van wat deze snarenkunstenaar ook op het podium weet klaar te spelen. Vooral veel improvisatie en voer voor gitaarfreak-liefhebbers. De meest onmogelijke staaltjes van kunstig gitaarspel weet deze dame uit haar instrument te toveren. Als je haar ooit in levenden lijve aan het werk hebt gezien met haar elastieken vingers krijg je veel ontzag voor wat deze dame met diverse soorten gitaren weet neer te zetten. In februari van dit jaar speelde ze nog in 013’s Badcave in Tilburg. Het publiek was muisstil tijdens het optreden. Dat maak je niet vaak meer mee tegenwoordig.

Filmische liedjes

~

Kaki King weet, ondanks dat veel nummers op dit nieuwste album instrumentaal zijn, toch een echt liedjesgevoel op te roepen. De melodieën zijn filmisch, het is dan ook niet vreemd dat een tweetal van haar composities in Sean Penn’s film Into the Wild zijn gebruikt. Met titels als ‘Can Anyone Who Has Heard This Music Really Be A Bad Person?’ spreekt ze natuurlijk tot de verbeelding. ‘Life Being What It Is’ is een nummer met tekst, gezongen door Kaki zelf. De zang is deels in de melodielijn terwijl het op een ander moment juist als ondersteuning van de instrumenten ritmisch wordt ingezet. Het is een echt Kaki King-nummer, maar met een prachtig verhaaltje verpakt in de songtekst, over een briefje dat iemand in haar jaszak heeft gestopt. Met ‘So Much For So Little’ zegt Kaki King dat ze een liedje heeft gemaakt om baby’s op te maken. Het nummer heeft geen tekst maar wel veel zeggingskracht in de cadans van het ritme.

Laagjes

‘Montreal’ is een song met vele ritmische lagen die je tussen je oren dient te ontrafelen. Met ritmes en laagjes werken is wel een beetje het handelsmerk van deze gitaargodin. Zeker als je haar op het podium in haar eentje samples hebt zien en horen maken, die daarna samenvloeien tot een liedje. ‘Saving Days In A Frozen Head’ is een uit niveaus opgebouwde song, waarbij ook de zang van Kaki als een koortje klinkt of met lead- en achtergrondzang. Maar hoe lieflijk het ook klinkt, het abrupte einde haalt je direct weer terug naar de werkelijkheid. De werkelijkheid van Kaki King is dat ze met Dreaming of Revenge haar tot nu toe meest toegankelijke album heeft gemaakt. Ze zal het niet voor elkaar krijgen om haar liedjes op 3FM te krijgen. Toch verdient ze van de muziekliefhebber de nodige aandacht. Als je dit album weet te waarderen dan is haar moeilijkere werk mogelijk ook nog wat voor je.