Vertrouwd geluid

recensie: Joshua Radin - Simple Times

Joshua Radins album Simple Times is twee jaar na de Amerikaanse release in Europa aan een zegetocht begonnen. De ster van Radin stijgt snel dankzij de radiohit ‘I’d Rather Be with You’, een lichtvoetig liefdesliedje dat het prima doet deze zomer.

Singer-songwriter Joshua Radin had een heel andere carrière voor ogen dan die van muzikant. Hij wilde zijn carrière opbouwen als leraar kunstgeschiedenis en medewerker in een kunstgalerie, toen hij per toeval een tv-hit scoorde in Scrubs met het liedje ‘Winter’. Radin had dit nummer geschreven voor een vriend, die werkte als acteur en regisseur. Toen de kijkers steeds vaker naar zijn liedjes gingen vragen maakte Radin de overgang naar de muziek en verhuisde hij van Shaker Heights naar Los Angeles. Simple Times is zijn tweede album: hij debuteerde in 2006 met We Were Here, waarop ook de hit ‘Winter’ is terug te vinden.

Simpel en pakkend

~

Het album Simple Times heeft weinig toeters en bellen. Het is een mooie verzameling liedjes, in een uitvoering die een groot publiek zal aanspreken. Iedereen die John Mayer, Jason Mraz en Jack Johnson de laatste jaren in de armen heeft gesloten, zal zich geen buil vallen aan dit album van Radin. Met zijn licht hese stem zingt hij de door hemzelf gecomponeerde liedjes naar een hoger plan.

Niet alleen de single ‘I’d Rather Be with You’, dat uitblinkt in eenvoud, maar verpakt is in een pakkende melodie, is een mooi pareltje; met collega Patty Griffin zingt Radin het fraaie ‘You Got Growin’ Up To Do’. Deze song is geen meezinger maar dringt wel gemakkelijk je muziekgeheugen binnen. Dat laatste is echter juist bij de meeste composities de makke. Zodra ze voorbij zijn, blijft er niet veel meer achter dan een vage herinnering aan iets aangenaams.

Tekort

Joshua Radin zal met zijn sound, die te vergelijken is met de eerder genoemde hitgevoelige schrijvers en uitvoerenden, ongetwijfeld hoge verkoopcijfers weten te realiseren. Het is jammer dat zijn eigen inbreng zich vooral beperkt tot de composities zelf. De liedjes luisteren heerlijk weg maar de sound komt zeer vertrouwd over. Radin voegt eigenlijk niet veel persoonlijks toe aan het vertrouwde geluid waar hij zich van bedient. Artistiek komt hij daardoor tekort.

Singer-songwriter Radin zal op zijn volgende album moeten laten zien dat hij met wat meer creativiteit op de proppen kan komen. Meer van hetzelfde stilt de muzikale honger op den duur natuurlijk niet meer. Ondanks deze bezwaren blijft Simple Times wel een lekker album. Een lekker album, dat gemengde gevoelens oproept.

Joshua Radin speelt op 12 oktober in Paradiso, Amsterdam.