Geen geluk in de liefde, maar gelukkig wel goed in zijn spel

recensie: John Mayer - Battle Studies

John Mayer vindt dat hij meer seks zou moeten hebben. Gelukkig kwakkelt hij minder op muzikaal gebied, zijn nieuwste album Battle Studies ligt momenteel in de winkels.

De man met een voorliefde voor vrouwen wier naam begint met een J (hij had relaties met o.a. Jennifer Aniston, Jessica Simpson en Jennifer Love Hewitt) heeft al heel wat keren een prijs binnengehaald die begint met een G (de Grammy). Of zijn nieuwe album de A-status behaalt, is echter nog de vraag.

Wat verkoopcijfers betreft staat die A-status echter buiten kijf. Zijn meest recente album verkoopt goed en staat op menig bestsellerlijstje. Financieel is Battle Studies dus al geslaagd te noemen. Muzikaal is er trouwens ook weinig tegen in te brengen. Op het album staan elf professionele popliedjes. Het is allemaal wel heel erg mainstream en toegankelijk, maar dermate degelijk, dat daar niets mis mee is.

~

John Mayer weet hoe hij een nummer aan de man (of misschien nog meer aan de vrouw) moet brengen. Met zijn degelijke gitaarspel, goede uiterlijk en zoetgevooisde stem geeft hij de luisteraar precies wat hij wil. Soms zijn zijn nummers wel heel erg zoet, zoals ‘All We Ever Do Is Say Goodbye’, soms ook heerlijk funky zoals met ‘Crossroads’. Maar altijd op een basis van kwalitatief goed spel. Battle Studies is licht vermaak, met een sterk accent op vermaak.

Huiselijke warmte
Het album riekt naar huiselijke warmte, ideale schoonzonen en knusse haardvuren. Geen wonder dat John Mayer het muzikaal zo goed doet bij de vrouwen. Hij weet met zijn gitaarspel ook de juiste snaar van de dames te raken. Op persoonlijk vlak is hij dan met de dames iets minder succesvol, muzikaal weet hij van wanten. Daar durven zelfs de meest doorgewinterde heteromannen voor uit te komen, alhoewel ze de soul en blues van het vorige album (Continuum) misschien een beetje missen. Battle Studies bevat daarentegen veel meer de popliedjes die we ook op zijn eerste twee albums terugvonden.

Er is niets mis met luchtige popsongs, zolang ze maar goed en adequaat worden uitgevoerd. En John Mayer weet precies hoe hij dat moet doen. Met dit nieuwe album geeft hij duidelijk aan dat hij de kunst van het succes beheerst. Niet voor niets verkoopt het album goed en prijken er jaarlijks nieuwe Grammy Awards in zijn prijzenkast. Ook nu weer heeft hij een album van A-klasse afgeleverd.