Het blues-vuur levend houden

recensie: Jim Byrnes

Op zijn nieuwe album eert Jim Byrnes het 250-jarig jubileum van zijn geboortestad St. Louis, Missouri. Gelukkig keert hij hiermee terug naar de rhythm & blues.

Ter ondersteuning van de release van St. Louis Times trekt Jim Byrnes langs de verschillende podia. 8WEEKLY was present tijdens zijn optreden in Grandcafé Meneer Frits in Eindhoven waar Byrnes speelde voor een uitverkocht huis. De twee sets, onderbroken door een pauze waarin de voorraad van zijn nieuwste album werd uitverkocht, ontlokte Byrnes de bezoekers een staande ovatie.

Drie jubilea

~

Byrnes opent de avond met ‘Movin’ On’ dat, net als de rest van de tracks, tot het historische materiaal behoort. Het oudste nummer van de avond is het honderd jaar oude ‘St. Louis Blues’, dat ook te vinden is op zijn nieuwste album. Een album dat tot stand kwam in samenwerking met producer Steve Dawson, die tevens gitaar speelt op dit tienjarig jubileum. Zo zijn drie feestjes verenigd op één album. Byrnes wordt bijgestaan door een uitstekende band bestaande uit de standaardbezetting van gitarist, bassist en drummer. Zelf speelt hij op zijn elektrische gitaar.

Byrnes en de zijnen spelen behoorlijk wat liedjes van het nieuwste album en putten daarnaast uit de rest van zijn fraaie oeuvre, zoals het persoonlijke nummer ‘My Walking Stick’. Dat werd geschreven door Irving Berlin, maar won aan betekenis voor Byrnes persoonlijk door zijn ongeluk in de jaren zeventig waarbij hij beide benen verloor.

Historisch materiaal
Zowel het album als het concert worden gevuld met historisch materiaal. Zo wordt een diepgravende uitvoering ten gehore gebracht van ‘Nadine’ van Chuck Berry en ‘I Get Evil’, dat geschreven werd door Albert King. Een bijzondere vermelding waard is de uitvoering  van het ooit door Ray Charles vertolkte ‘I Believe to My Soul’, waarbij Byrnes na een uitgebreide introductie de zaal laat zinderen met zijn geweldig bluesy uitvoering van deze compositie.

Byrnes toont zich een prima verhalenverteller wanneer hij een aantal van de composities inleidt met een historisch verhaal. Vaak zijn dat persoonlijke ontmoetingen met de schrijvers of artiesten zelf die soms teruggrijpen naar zijn vroege jeugd, toen hij tien of elf was. Na het uitstekende optreden heeft Byrnes nog voldoende energie over voor een ontmoeting met de fans. Praatgraag ondertekent hij persoonlijk menig album. Zowel het album als het optreden zijn van grote klasse. Het persoonlijke album St. Louis Time houdt als herinnering aan het concert menig keer het blues-vuur levend