Immens talent

recensie: Janne Schra

Dat Janne Schra talent heeft etaleerde ze eerder met Room Eleven en Schradinova. Nu kiest Schra met een strijkkwartet voor een andere koers. Wat blijft is haar immense talent.

Creativiteit bruist zondermeer uit de handen van Janne Schra. Of ze er nu met een poppy band als Room Eleven staat, of met een orkestje met strijkers: ze benut de elementen zo goed mogelijk. Door haar puurheid en sprankelende enthousiasme komt Schra even gedegen als charmant over. Het contact met het publiek is alsof ze samen met hen in de huiskamer zit. Dit keer een huiskamer met zo’n tweehonderd nieuwsgierige luisteraars die niet weten wat ze gaat spelen omdat haar nieuwe album pas in januari 2013 verschijnt.

Mooi palet

~

Schra opent met twee nummers die prima bij elkaar passen: ‘Speak Up’ en ‘Light Up’. Het vrolijke ‘Light Up’ is de single die regelmatig op de radio voorbij komt. De bijpassende video is door Tim Knol opgenomen op het strand van Vlieland. Toch voelt het publiek in de kapel van Roepaen geen zand tussen de tenen. Heeft Schra direct haar kruit verschoten? Gelukkig niet: de rest van het nieuwe repertoire van deze dame doet geen moment onder voor de single. Niet alle nummers zijn zo vrolijk en springerig als ‘Light Up’, maar dat is juist fijn. Schra speelt een mooi palet aan liedjes zodat het optreden boeiend is om naar te kijken en luisteren.

Smakelijk
De formule ’theatertour’ is uitstekend geschikt voor het Janne Schra-orkest. Het strijkersviertal wordt af en toe ingezet als achtergrondkoor. Een van hen speelt net als Schra piano. De cellist en akoestische bassist geven een prima klankkleur aan de motor van de band op drums. De drummer speelt tijdens een van de nummers bongo en zingt een duet met Schra. De gitarist verruilt zijn elektrische gitaar regelmatig voor de akoestische en een banjo. En Schra wisselt net zo makkelijk tussen de akoestische gitaar en de vleugel.

De afwisseling die het gezelschap de zaal voorschotelt is smakelijk. Soms heel klein, als Schra samen met de gitarist het liedje ‘Please Don’t Wake Me Up’ zingt. Dan weer uitbundig, als ze het van Asaf Avidan afkomstige lied ‘One Day’ speelt, ter oefening voor het optreden bij 3FM op de vroege woensdagochtend. Schra is lekker creatief onder steeds andere namen. De essentie blijft: ze heeft een prima stem en een meer dan modale hoeveelheid talent.

Live in Nederland:
23 november, theater de Slinger in Houten
7 december, theater de Kolk in Assen