Gaat dat zien

recensie: Jaga Jazzist

~

Tien man op een podium in een slechts voor de helft uitverkocht Vera Groningen. Dat kan er financieel toch nooit uit? Toch zijn de heren en dame van het Noorse Jaga Jazzist met het gehele ensemble op tournee door de lage landen. Het beeld van al die muzikanten op dat ontzettend kleine podium is alleen al de moeite waard. Vooral als die grote kluwen mensen in beweging komt, wat bij Jaga Jazzist eigenlijk vanaf het eerste ogenblik het geval is.

Vorig jaar deed de groep reeds ons land aan. Onder meer voor een optreden op Lowlands, hetzelfde festival waar enkele jazzists de eer hadden een gastrol te vertolken bij het sublieme concert van het eveneens Noorse Motorpsycho (binnenkort is deze combinatie ook te horen op In The Fishtank van de Konkurrent). Eerder deze maand verscheen het tweede album The Stix. Deze plaat werd iets minder goed ontvangen dan het debuut A Livingroom Hush uit 2002, maar heeft niets aan intensiteit ingeboet ten opzichte van zijn voorganger.

Drummer

En vooral live is die intensiteit op zijn hevigst. Er wordt een grote stuwende, doch zeer goedgeorganiseerde muziekmassa op je afgevuurd. Het ziet er zeker niet alleen mooi uit, de muzikanten zijn stuk voor stuk zeer bedreven in het bespelen van een groot scala aan instrumenten. Met name de drummer en tevens woordvoerder van de band, die een plaats links vooraan het podium had, was onbeschrijfelijk goed. Het was moeilijk om je ogen van de stokken van die man af te houden. Zoveel subtiliteit, snelheid en charisma zie je niet vaak bij een drummer. Misschien daarom die prominente plaats op het podium. Hoe dan ook¦ geweldig!

Charles Mingus en Aphex Twin

~

De mooiste quote van een journalist (Sleaze Nation) over Jaga Jazzist staat voor op het hoesje van A Livingroom Hush: “Like Charles Mingus with Aphex Twin up his arse.” Een betere karakterisering is bijna niet te geven. De subtiliteit van de jazzgigant gecombineerd met de immens opgefokte en waanzinnige beats van de dancegrootmeesters. En duidelijk met een enorme hoeveelheid passie en plezier gespeeld.

Jaga Jazzist is een fenomeen dat je absoluut niet mag missen. Vooral in een sfeervolle zaal met een goede man of vrouw achter de lichtknoppen (zoals in Vera) komt het ensemble het best tot zijn recht. Tien geweldige muzikanten compleet meegesleurd in een door henzelf gecreërde trip en een publiek dat hoe langer hoe extatischer wordt. En had ik het al over die fantastische drummer gehad? Gaat dat alsjeblieft zien.