Goin’ down South

recensie: Love Unbolts The Dark

Een politiewagen achtervolgt een rode sportwagen met een Confederacy-vlag erop. De rode wagen springt over een diepe afgrond en landt wonderwel op haar wielen aan de overkant. De politiewagen niet. Die belandt roemloos in de greppel. Het is al de derde wagen. Gelukkig kruipen de twee inzittenden ongedeerd uit de auto. Een corpulente man gekleed in een wit pak scheldt de bestuurder uit: ‘You have got the IQ of a water melon and seeds for brains!’. Sheriff Rosco P. Coltrane laat het over zich heenkomen: ‘Th..Th..Those damn Duke-boys!!’.

~

Dit beeld laat me maar niet met rust bij het beluisteren van het derde album van de Immortal Lee County Killers II genaamd Love Unbolts The Dark. Het is een terugkerend tafereel uit de (jeugd)serie The Dukes of Hazzard. Chetley ‘El Cheetah’ Weise en J.R.R. The Tokien One, de twee Killers, lijken rechtstreeks afkomstig uit de groep schurken rond Boss Hogg. Op jacht de broertjes Duke, Daisy en Uncle Jesse een hak te zetten.

Dit is niet zo heel erg vreemd. De ILCK II (de ‘II’ staat er omdat er bij het eerste album nog een andere drummer achter de kit zat) zijn afkomstig uit Auburn, Lee County, Alabama. Men identificeert zich sterk met de staten down South:

‘Which are solely responsible for soul music, blues, rock’n’roll, Martin Luther King Jr., William Faulkner and more tragedy and jubilation than any people deserves.’

Fucked up Blues

~

En Rock’n’Roll/Rhythm’n’Blues is wat ILCK II brengen. Waren de eerste twee albums, The Essential Fucked Up Blues en Love is a Charm of Powerful Trouble, nog home recordings, het nieuwe album brengt zes studio opnamen en zes live-opnames.

De ILCK II gebruikten ook voor het eerst een producer voor hun opnames. Dit doet echter niets af aan de heerlijk sleazy klinkende r’n’r/bluesnummers. Dit verbaast weinig als je weet dat producer Lynn ‘Doc’ Bridges eerder achter de knoppen zat bij de Quadrajets, Hellacopters en Tim Kerr. Blues from the Delta dus, covers en eigen materiaal. Maar allemaal rock’n’roll zoals die wat mij betreft is bedoeld.

Slechte grappen

De band draagt haar steentje bij in het groeiende leger tweepersoonsformaties. De man die zijn ziel heeft verkocht aan de duivel heet ‘El Cheetah’, en is verantwoordelijk voor gitaar en zang, J.R.R. The Tokien One voor de drums. En voor slechte grappen, zo bleek een jaar terug bij het concert van ILCK II in Vera, Groningen. De Killers hadden nogal veel materiaalpech en tijdens het herhaaldelijke oponthoud begon J.R.R. moppen te tappen, in een manmoedige poging wat merchandise te verkopen.

(Met zijn Dukes of Hazzard accent):
“When I look in the audience tonight, I see a whole lot of handsome people. But let me tell you this: you’d be looking a rootin’ tootin’ lot better in one of those Immortal Lee County Killers t-shirts you can get overthere.”

Waarmee hij binnen de kortste keren de lachers op zijn hand kreeg. Love Unbolts the Dark bevat een live-opname van dat concert in Vera genaamd Never Get Out of These Blues Alive, plus twee opnames van hun John Peel-sessie. Het album eindigt met een live-versie van Skip James’ klassieker Devil Got My Woman, nog gebruikt in de film Ghost World, op de vinyl blues-verzamelaar die Steve Buscemi aan Thora Birch verkoopt. Bij dit laatste nummer ben ikzelf allang om; zowel live als op plaat een aanrader. We better stamp our feet and light a match for this music, goddammit!

Link: