IJzige Soundtrack

recensie: Husky Rescue - Ghost Is Not Real

Hoewel het gros van het popjournaille in onze contreien zijn blik vooral richt op de overkant van het kanaal, komt de beste Europese popmuziek eigenlijk al jaren uit Scandinavië. Finland blijft wat kwaliteitsreleases betreft iets achter vergeleken bij Zweden of IJsland. Husky Rescue brengt hier weinig verandering in.

~

Ghost Is Not Real is het tweede volledige album van songsmid Marko Nyberg en zangeres Reeta-Leena Korhola, de kern van Husky Rescue. In 2004 debuteerde de formatie met de cd Country Falls die in onze omgeving niet al te veel stof deed opwaaien. Met dit tweede album probeert de groep het opnieuw.

Scandinavië

Ik heb de neiging om dit een typisch Scandinavische release te noemen. De sfeer en de uitspraak van zangeres Reeta-Leena Korhola zijn hier de redenen voor. Daarnaast heeft het album raakvlakken met een aantal Scandinavische platen van de afgelopen jaren. Het album Something Wrong van het IJslandse Bang Gang komt in gedachten, maar op de meer up-tempo momenten van het album zijn er ook overeenkomsten met The Cardigans. Niettemin behoudt Husky Rescue een eigen geluid. Deze sound bestaat uit lieflijke zang en langgerekte gitaarakkoorden, her en der ingekleurd met elektronica. Verder blijft er heel veel ruimte over voor sfeer, maar ook voor een aantal erg sterke popliedjes. Diamonds in the sky is er daar een van. Ook het drieluik Blueberry Tree weet te bekoren.

Wisselvallig

~

Echt hoge ogen gooit het album niet. Daarvoor is het te wisselvallig. Een enkele keer wordt een nummer nodeloos gerekt, zoals in Nightless Night, vaker is het idee simpelweg niet goed genoeg om een heel nummer te boeien (Shadow Run en Caravan). Sympathieke plaat en band met potentie zijn de termen die vervolgens in mijn gedachten komen. Het zijn eufemismen voor: gewoon niet goed genoeg.

Husky Rescue Live:
23-5 Rotown – Rotterdam
24-5 Atak-(Cross Linx) – Enschede