Veel meer dan een side-project

recensie: Handsome Furs - Plague Park

.

~

“Eigenlijk is het gewoon Wolf Parade maar dan zonder die gast die iedereen leuk vindt en zonder echte instrumenten”, zegt Boeckner over zijn side-project Handsome Furs in een interview. Dat zijn we met hem eens wat bezetting betreft. Verder klinkt Handsome Furs een stuk minder ruig en minder snel. Het lijkt ook wel of Boeckner zich veel beter thuis voelt achter de drumcomputer dan met alleen zijn gitaar. Of zou het komen doordat hij dit project samen met zijn verloofde Alexei Perry heeft gemaakt?

Artwork

Doordat de nummers allemaal ongeveer hetzelfde tempo en dezelfde sfeer hebben, vloeien ze samen tot één geheel. De songs hebben een air van verveling en onverschilligheid die wordt uitgelegd in de teksten, want teksten schrijven kan het duo! Geen alledaagse problematiek, maar een gedegen visie op de maatschappij, zij het af en toe wat somber. De muzikale aankleding van de teksten wordt zoals gezegd met drumcomputers gedaan. Toch kan Boeckner geen afscheid nemen van het geluid van zijn akoestische gitaar, gelukkig maar.

Ook in het artwork van de cd is heel wat werk gestoken. De knalrode binnenkant van de hoes en de kleurige buitenkant suggereren in eerste instantie een vrolijk album, maar bij een tweede inspectie vallen de tekeningen op. Op bijna surrealistische wijze staat op de voorkant van de hoes een doorsnede van een mens met daarin de bouwtekening van een huis. Past perfect bij de duistere sfeer van het album en maakt het tot een cd die de moeite van het kopen waard is.

Zichzelf

De band doet een beetje denken aan Arcade Fire door de snelle gitaarrif aan het begin en einde van Sing! Captain. Het drumcomputerwerk lijkt op dat in de tragere nummers van Postal Service en de sfeer van het album heeft overeenkomsten met de muziek van Joy Division. Toch heeft Handsome Furs een heel eigen geluid. Triest en donker met een monotone slependheid, zoals in Hearts Of Iron en Handsome Furs Hate This City. Maar die traagheid en loomheid wordt soms plotseling verbroken door een verbazingwekkende melodieusheid of een versnelling van de beat. Een voorbeeld hiervan is Dumb Animals. Een traag onheilspellend nummer, maar dan is er ineens die zang die een andere kant uitgaat dan je verwacht, of een piano die de climax waarmee het nummer eindigt inluidt. Het album verrast en het zou een schande zijn om dit als sideproject te blijven zien. Handsome Furs is een volwaardige band met een eigen sound en een wonderbaarlijk vermogen om lyrics en songs te schrijven.