‘Less is more’ op gevarieerde popplaat

recensie: Halcyon Days (Deluxe Edition) - Ellie Goulding

Een eerdere plaat nog eens uitbrengen, maar dan met een stuk of tien extra nummers. Ellie Goulding doet het met haar tweede album Halcyon uit 2012 nadat veel artiesten haar voorgingen. Halcyon Days bevat maar liefst 28 nummers.

Goulding was tot vorig jaar in Nederland nog niet doorgebroken, maar 2013 is voor haar een knaljaar. Met haar eerste, uitverkochte Nederlandse show in Paradiso en een optreden op Pinkpop kreeg ze het voor elkaar om in februari volgend jaar te mogen optreden in de Heineken Music Hall. Lukt het haar om, na het uitbrengen van deze verzamelplaat, die zaal vol krijgen?

Donkerder dan het lijkt

~

Op Halcyon Days staan zowel gevoelige ballads als dansbare uptempo songs. Opener ‘Don’t Say a Word’ is een combinatie van deze twee. Het intro, waarin het rauwe randje van Gouldings stem goed naar voren komt, is theatraal en onheilspellend. Het nummer krijgt een lekkere beat, maar blijft mysterieus met een poppy onderlijn. Het dromerige, mysterieuze en zelfs hier en daar duistere aspect kabbelt na de opener nog even fijn voort en verandert vanaf ‘Anything Could Happen’ en ‘Only You’ in een vrolijk dansbaar geheel. De nummers klinken door de lekkere beat op het eerste gezicht luchtig, maar hebben een serieuze, donkere ondertoon door de persoonlijke teksten over de liefde, zoals: ‘Only you can be the aching in my heart, my enemy, the only animal I could have fight, you hold me in the dark when storms arrive’, gezongen op een prettig dansbare bas.

Het duistere is subtieler verwerkt in ballads als ‘JOY’, ‘Explosions’, ‘Heart Without Chains’ en ‘Dead in the Water’. Wel breken ze het album deels af omdat ze wat saai aandoen. ‘Heart Without Chains’ is het sterkste van de vier en had ook de enige ballad op dit album mogen zijn. De formule om een zwaar nummer te verpakken in een dansbaar jasje gaat Goulding beter af dan haar verdriet te bezingen in een rustig lied. Het past beter bij haar hese stem met hoge uithalen en het zorgt voor een eigen geluid. Tegenover de slaapliedjes staan er gelukkig voldoende uptempo songs met hitpotentie, zoals ‘Burn’ dat een lekkere beat heeft en een fijne tekst:

‘We, we dont have to worry bout nothing
Cause we got the fire, and we’re burning one hell of a something
They, they gonna see us from outer space, outer space
Light it up, like we’re the stars of the human race, human race’

Het is een van de weinige levenslustige nummers op Halcyon Days. Door de opzwepende drums en de verrassende elektronische tunes voelt het zomers aan. ‘Burn‘ is niet voor niets een regelrechte hit in de charts. ‘You My Everthing’ zou ook een hitje kunnen worden vanwege de fijne én blije elektro en het uitstapje richting drum ’n bass.

Covers
Als extraatje bevat Halcyon Days nog enkele covers; zo krijgt ‘Tessellate’ van Alt-J een zwoele bewerking. Het hese stemgeluid van Goulding past er perfect bij. ‘Midas Touch’ (afkomstig van Midnight Star in samenwerking met BURNS) is een relaxte remake die minder opzwepend is dan het origineel, wat in dit geval geen belediging is. De elektronische ondersteuning, de zachte drums en de soulvolle vocals maken ‘Midas Touch’ tot fijne soft-elektro.

Het lijkt onmogelijk om een 28 liedjes-tellend album te maken met alleen strakke nummers. In dit geval is less behoorlijk more, want door de vele ballads is het een flinke zit om het hele album te beluisteren. De nummers met een elektronische beat maken de cd interessant. Als je aan het dansen bent, wil je namelijk niet weten welke liefdesdrama’s Goulding heeft meegemaakt. De emotionele teksten echter zorgen, in combinatie met de dansbare, instrumentale muziek, voor een unieke plaat. Het komt wel goed met de show van Ellie Goulding in de Heineken Music Hall.

Ellie Goulding staat op 15 februari 2014 in de Heineken Music Hall in Amsterdam.