Baarden en houthakkersshirts

recensie: Hackensaw Boys

Groter had het contrast niet kunnen zijn, zondagmiddag 13 januari in 013, Tilburg: vijf mooi geklede dames van de band Bootleg Betty die laten zien dat rockabilly niet alleen door mannen beoefend wordt en zeven mannen, zo weggelopen uit de Blue Ridge Mountains, met echte onvervalste bluegrass. Een prima combinatie. De dames zorgen voor een portie girlpower waarvan je heupen automatisch gaan bewegen. Met veel enthousiasme brengen zij een swingend voorprogramma met onder meer een wel heel bijzondere uitvoering van ‘Going Up The Country’.

Geblokte hemden en baarden

~

In geblokte hemden en met forse baarde betreden de Hackensaw Boys het podium; veel fans zijn hetzelfde uitgedost. De Boys uit Amerika bestaan al sinds 1999 en hebben inmiddels een eigen invulling gegeven aan het begrip bluegrass. Ter ondersteuning van hun laatste cd/dvd For The Love Of A Friend – Live in Kinderdijk toeren ze deze maand door Europa. De show komt grotendeels overeen met de cd.

Meteen zit de vaart er goed in met ‘Keep It Simple’, harmonische samenzang en opzwepende tempowisselingen. Het geluid is prima en de band staat dicht bij het publiek in deze kleine zaal.

Charismo

~

Verder gaat het met gezongen en instrumentale nummers, reels waaraan je goed kunt horen dat er roots zijn vanuit de traditionele Ierse muziek. Bekend van de bijhorende videoclip is ‘Oh Girl’, dat dan ook flink wordt meegezongen. Halverwege het concert betreedt een gastmuzikant met dobro het podium. Jammer dat hij niet wordt voorgesteld, wat eveneens geldt voor de bandleden zelf. Ook worden de nummers niet aan- en afgekondigd, maar het lijkt niemand te storen: steeds is er wel een reactie van herkenning in de zaal.

Naast de voor bluegrass gebruikelijke instrumenten als gitaar, banjo en mandoline, bas en viool bespeelt Brian Gorby de charismo, een boeiend slagwerkinstrument bestaande uit onder andere auto-onderdelen en conservenblikjes.

In de zaal is vandaag iemand jarig en er wordt geroepen om ‘Cannonball’. Als toegift komen de Boys na de show van het podium en spelen rondom de jarige in de zaal nog een tweetal nummers. Zo eindigt de middag in een echt feest.

De Hackensaw Boys trekken verder Europa in maar komen in augustus weer terug naar Nederland.

~