Jaag ze eens op de kast

recensie: Guttermouth - Eat Your Face

.

Punk is in deze tijd “in” en “hip” en Guttermouth ziet het als hun taak om duidelijk te maken dat de punkrock van vroeger niet draaide om hippe kledingstijl en alternatief doen, maar juist ontstond door bands die probeerden om zoveel mogelijk mensen op de kast te krijgen. Frontman Mark Adkins is bang dat die kant van de punk steeds meer ondergesneeuwd wordt door marketingmensen en door de veel te brave jongeren van nu, die tijdens concerten niet drinken, zich perfect gedragen en op tijd door hun ouders worden opgehaald.

Voor de punkrockers van Guttermouth is dit een nachtmerrie, want ondanks het feit dat ze zelf ook niet meer de jongste zijn, maken ze nog steeds cd’s alsof ze de rebellerende punkertjes van voorheen zijn. Het leuke is dat ze er nog mee weg komen ook! Bij andere bands zou je misschien “Grow up” denken, maar Guttermouth heeft die heerlijk ideale combinatie van humor en scherpheid in zich, die je tegelijkertijd doet glimlachen en rocken.

~

Als je terugverlangt naar de tijd dat punkers niet alleen maar zongen over gebroken harten en politiek correcte overtuigingen, maar over seks, feesten en bier zuipen, met hier en daar een lekkere belediging of scheldpartij tussendoor, dan is Eat Your Face iets voor jou. De door bier en feesten geïnspireerde nummers zijn NRAAA., Wasted Lives en Second DUI waar skatepunk, bier, metalcore en sterke drank elkaar ontmoeten.

Verder is er weer genoeg ruimte voor Adkins’ humoristische aanvallen op wie dan ook. In The Next Faux Moheekon zijn dat trendy punks, terwijl Party Of 2 de politiek correcte punks aanvalt die eigenlijk de ballen verstand hebben van politiek. Maar niet alleen punks, ook baby’s moeten het ontgelden. Zo wordt in My Neighbours Baby het plan opgevat om diezelfde baby, die de hele buurt wakker krijst, van kant te maken. Klinkt misschien erg drastisch en hard, maar stiekem is het allemaal erg grappig, net als sommige gesproken zinnetjes tussen de nummers door.

Eat Your Face is de perfecte combinatie van punk en comedy. Guttermouth neemt zichzelf absoluut niet serieus en dat is iets wat sommige andere punkbands ook eens zouden moeten overwegen. De zelfrelativering van Guttermouth maakt Eat Your Face tot een strak, grappig en eigenwijs punk-rockalbum dat als voorbeeld zou moeten dienen voor de wat jongere punkbands die veel te druk bezig zijn met hun politieke meningen in plaats van eens lekker een paar mensen op de kast te jagen!