De bonustrack is het beste nummer

recensie: Green Lizard - Newborn

Green Lizard verwierf enige bekendheid door in het TV-programma Jiskefet op te treden met het nummer Virgin. Naast dit optreden had de band inmiddels een goede live reputatie opgebouwd in het land en toerde dan ook vorig jaar door Nederland met de Marlboro Flashback Tour – waarin zij de nummers van Nirvana voor één keer weer op het podium tot leven brachten.

~

Het is dan ook niet zo verwonderlijk dat de muziek van Green Lizard vaak aan Nirvana doet denken. De muziek is af en toe ingehouden, maar ook weer stevig en stampend op zijn tijd.

Newborn verveelt halverwege

Het geluid is ondanks de frisse manier waarop de CD gemixt is, herkenbaar. De band die we zo goed kennen van de podia klinkt op het zilveren schijfje even strak en helder. Toch dreigt de CD halverwege een beetje te gaan vervelen, vooral omdat de mix tussen de langzamere nummers en de wat hardere songs het laat afweten. Ook de onopvallende bijdrage van Henry “Liar” Rollins aan het nummer Common God kan hier niet aan veranderen. Als dan ook het op zich lekker nummer Erase met een fade out hard de nek wordt omgedraaid krijg ik even de rillingen. Het is jammer dat een sterke band als Green Lizard haar eigen nummer op zo’n goedkope manier laat eindigen. Waarom moet een nummer in niets eindigen in plaats van met een climax?

Beste stuk CD aan het einde

~

De plaat gaat pas echt weer leven aan het einde van de CD. Het laatste nummer Awake is samen met de bonustrack (jawel een bonustrack, nummer 14 – maar waarom is dat een bonustrack en niet gewoon nummer 14?) Without me het hoogtepunt van de CD. Zanger Remi Tjon Ajong laat horen wat hij kan. Muziek die je tot in je tenen raakt – passie – warmte – mooi.

Conclusie

Wat moeten we nu uiteindelijk zeggen van deze nieuwste Green Lizard? Een lekker rockplaat met af en toe een misser die Green Lizard eigenlijk niet verdient. De nieuwe single Wrong klinkt best aardig, maar het is toch echt te hopen dat binnenkort de bonustrack Without me op single wordt uitgebracht en de band bij het grote publiek doorbreekt.

Links