Go Gossip Go!

recensie: Doorbraak lijkt kwestie van tijd

Het concert van Gossip, afgelopen woensdagavond, was in een poep en een scheet voorbij. De dreun die de Amerikaanse band verkocht aan het publiek in de Melkweg in Amsterdam zal echter nog wel even voelbaar blijven. Een mooi visitekaartje voor een definitieve doorbraak in Nederland.

De biografie van boegbeeld Beth Ditto doet het goed in Europa. Zich verzettend tegen haar conservatieve achtergrond in het zuiden van de VS, vertrok ze op een goed moment met haar beste vriendje – en gitarist- Nathan Howdeshell naar Washington en richtte Gossip op. De van-alles-wat muziek (punk, dance, rock en soul) die ze vervolgens produceerden werd in hun thuisland niet echt op waarde geschat. Pas jaren later, en aan de andere kant van de oceaan, valt alles zo langzamerhand op zijn plek.

Dikkerdje

~

In Engeland heeft Gossip inmiddels een cultstatus bereikt en dat is vooral te danken aan Beth Ditto. Het kleine dikkerdje (1 meter 55 en een kleine honderd kilo) beschikt namelijk over een nogal grote bek en een chronisch gebrek aan gêne. Zo ver als op de cover van het Engelse muziektijdschrift NME (naakt!) ging ze in de Melkweg niet, maar haar hele houding was wel degelijk van het kaliber ‘I don’t give a damn’. En gelukkig had ze zich als bewijs van haar schaamteloosheid in een ultrastrakke jurk gehesen. Daarbovenop is ze openlijk lesbisch (“This is for the dykes!”) en beschikt ze over een ijzersterke soulstem die welk genre dan ook aankan. Het net niet uitverkochte optreden was dan ook een feest voor oog en oor, waarbij de twee bandleden fungeerden als figuranten in de Grote Beth Ditto-show.

Floorfiller

Een van de hoogtepunten was ongetwijfeld de interpretatie van George Michaels kwezelliedje Careless Whisper. Gossip had er een vet punknummer met hoog discogehalte van gemaakt dat de hele zaal meezong en dat in no-time een grote hit zou kunnen worden in het clubcircuit.
Het enige minpuntje van het hele optreden was dat de nummers stuk voor stuk zo kort waren dat het publiek er af en toe beduusd van was. Het was een optreden vol korte explosies. Alleen de uitgelaten finale kende langere nummers, zoals floorfiller Standing in the Way of Control en de toegift Listen Up!, waarbij het publiek voorin de zaal het podium opdook en om Beth heendartelde. Na een klein uur was het genoeg voor Beth. Bezweet baande ze zich een weg door de fans en verdween.

~

Als je niet beter zou weten, dacht je deze avond te maken te hebben met de populairste act van nu, maar de werkelijkheid is dat Gossip nog niet is doorgebroken in Nederland. Maar o wee, als dat na dit optreden en met hun onlangs uitgekomen nieuwe cd nog niet gebeurt, dan is er werkelijk iets mis met ons collectieve gehoor. Gossip verdient een plek bovenaan alle hitlijstjes en op alle festivalpodia.