Stripfiguurtjes flikken ’t weer

recensie: Gorillaz - Demon Days

Toen Gorillaz in 2001 met hun eerste cd kwam, werd de band eerst voornamelijk getypeerd als het hobby project van Blur-zanger Damon Albarn die in deze band 2D wordt genoemd. Na een aantal enorme hits van de eerste cd, die maar liefst 6 miljoen keer over de toonbank ging, en nu de tweede cd van de band kan toch wel gesteld worden dat Gorillaz een blijvertje is in de muziekscène.

~

Gorillaz begon als project van Albarn en striptekenaar Jamie Hewlett (bekend van cultstrip Tank Girl). De bandleden 2D, bassist Murdoc Nicalls (een zombie), gitariste Noodle (een chinees meisje) en rapper Russel Hobbs zijn veranderd in mysterieuze stripfiguren, maar dat betekent niet dat ze alleen maar inhoudsloze en vrolijke muziek maken. Op de eerste cd was Gorillaz wel een beetje een vrolijke feestband, maar Demon Days is een stuk duisterder. Die duistere kant zit deels in de muziek, die een dreigende combinatie is tussen hiphop, ruige R&B en britpop. De thematiek van de nummers bepaalt echter ook de dreigende sfeer van het album. Er wordt gezongen over de teloorgang van de wereld, onder andere in Kids With Guns (met achtergrondzang van Neneh Cherry), waarvan de titel het thema genoeg duidelijk maakt. Na vrolijke hits als Clint Eastwood en 1999 is dit een heel andere kant van Gorillaz. Toch blijven de nummers allemaal uitermate dansbaar.

Blur

Naast de veranderde stemming op deze cd valt ook op dat de plaats die Albarn inneemt op dit album minder is dan op het vorige. Hoewel hij in vrijwel alle nummers nog steeds de leadzang doet, is dit vergeleken met het vorige album toch veel vaker afgezakt naar de achtergrond. Dit komt omdat vaker gebruik wordt gemaakt van de zachte, meer breekbare kwaliteiten van Albarn zijn stem. De erfenis van Blur is behalve in de zang ook te horen in het typische gitaargeluid van deze band en de basloopjes die Albarn heeft overgenomen van Blur-bassist Alex James, zoals in O Green World.

Geweldig!

Op Demon Days staat een aantal echt fantastische nummers zoals Dirty Harry (Albarn heeft duidelijk een fixatie met Clint Eastwood). Dit nummer wordt gedomineerd door een kinderkoor over oldschool hiphopbeats met strijkers, gecombineerd met een stuk hiphop over breakbeats en is echt geniaal. De eerste single Feel Good Inc. is ook zo’n supernummer waarin de breekbare zang van Albarn wordt gecombineerd met dansbare beats en keiharde rap van niemand minder dan De La Soul. All Alone is te gek door gekke stemmetjes die worden gecombineerd met een slome junglebeat. Roots Manuva neemt in dit nummer de rap voor zijn rekening, die wordt gecombineerd met bijna klassieke zang van Martina Topley Bird. Andere beroemde gasten zijn Dennis Hopper (op Fire Coming Out Of The Monkey’s Head), Shawn Rider (van de Happy Mondays op Dare) en Ike Turner (op Every Planet We Reach is Dead). Muzikaal is Demon Days een stap vooruit vergeleken met de eerste plaat. De hardere en meer duistere sound past eigenlijk beter bij de band dan de vrolijke die ze eerst hadden. De vier getekende figuurtjes hebben opnieuw een fantastisch stukje werk afgeleverd.