Groots, pretentieus en filmisch

recensie: Get Well Soon

Achter Get Well Soon loopt de aftiteling, alsof dit concert een film was. De beelden waren mooi, de opzet gracieus, maar de Engelstalige teksten zitten vol spelfouten. Het is groots en aandoenlijk tegelijkertijd. De Duitsers debuteerden twee jaar geleden met Rest Now, Weary Head! You Will Get Well Soon, een ingenieuze en complexe indiefolkplaat. Ook opvolger Vexations is geen makkelijke zit, maar live kijk je de schoonheid van de nummers recht in de ogen.

t Rest Now, Weary Head! You Will Get Well Soon, een ingenieuze en complexe indiefolkplaat. Ook opvolger Vexations is geen makkelijke zit, maar live kijk je de schoonheid van de nummers recht in de ogen.

Musée Mécanique uit Portland, Oregon mag Get Well Soon vergezellen op deze tour. Het trio is sympathiek en brengt gelaagde, voorzichtige muziek. Het is weinig spannend, maar wel sfeervol en mooi genoeg om de zaal aandachtig te laten luisteren.

Doordachte filosofie

~

Aan Get Well Soon, geesteskind van frontman Konstantin Gropper, is vervolgens alles groots, pretentieus en filmisch. Via een groot videoscherm op de achtergrond maken we kennis met een meisje in een bos en haar verteller, als in een dromerig sprookje. De Duitsers hebben merkbaar nagedacht over hun voordracht, die van het concert meer maakt dan een set nummers. Er zit een filosofie achter waarbij de beelden, de voice-over, Groppers heldere stem en het donkere palet aan instrumenten prachtig samenwerken.

Zo wordt al erg snel duidelijk dat de band de kwaliteit heeft om ook het tweede album, dat moeilijk meteen te omarmen was, op het podium zo te presenteren dat het wél begrepen wordt. Met dat tweede album is Get Well Soon completer en gevarieerder geworden en op het podium alleen maar nóg beter. Prijsnummers met absurde titels als ‘If This Head Is Missing I Have Gone Hunting’ en ‘I Sold My Hands For Food So Please Feed Me’ excelleren tot uitbarstingen waarvan je zou willen dat ze ook op het album te horen waren. Toch kunnen de ingetogen nummers net zo overweldigend klinken, zoals wanneer Gropper met alleen zijn zus Verena van ‘Plingplong! Goes My Automatic Heart’ een prachtig opgebouwde ballad maakt. Of ‘Teenage FBI’, de toegift op de toegift, klein en bescheiden richting een zaal die gedeeltelijk al bij de garderobe staat.

Get Well Soon is een verzameling audiovisuele sprookjes, heroische verhalen en geschiedenislessen, inclusief plottwists, climaxen en een aftiteling. Alles wordt groots en pretentieus gebracht. Dat is een voorrecht dat de band zich – met de uitgedachte presentatie, de ingenieuze songs en het overweldigende bandgeluid – volkomen terecht toe-eigent. Tivoli wordt schijnbaar moeiteloos omgetoverd naar hun veroverde koninkrijk, waar de ramen voor ze openvliegen en de wind voor ze zingt.