Gerhardt brengt gevarieerde ode aan de dag

recensie: Gerhardt - Sprawlers

Begin 2011 was hij Serious Talent, een contract bij V2 records volgde en nu is er het debuutalbum Sprawlers. Een zeer gevarieerde cd, die toch als geheel de tegenhanger zal moeten blijken van het in het voorjaar uitkomende Crawlers.

Gerhardt Heusinkveld en zijn driekoppige band hebben zich voor dit album naar eigen zeggen gericht op de dag. Chaos, verlokkingen, allerlei emoties en de gekte van Gerhardt zelf en die van de ander. ‘Sprawling’ is het ware leven; verkennen en ontdekken. Wat te verwachten is op tegenpool Crawlers dat handelt over de nacht – waar deze begrippen overigens net zo goed op van toepassing kunnen zijn – is nog onbekend.

De veelzijdigheid van de dag
Wanneer je de dag als metafoor ziet voor veelzijdigheid, dan is Sprawlers inderdaad een echte ‘dag-plaat’. Neem het nummer ‘Like A Wolf’: dat start met gitaargeweld, klinkt daarna door de gerekte zang behoorlijk als Britpop, om vervolgens Wolfmother-achtige vormen aan te nemen. De single ‘Satellite Receiver’ handelt over de poging een vriend(in) die in een ander universum zit naar hetzelfde universum te halen. Het universum waar hij/zij, omringd door gelijksoortige mensen, zichzelf kan zijn. De vocalen zijn vervormd. De prominente keyboards en het flinke tempo leggen de link met de jaren tachtig.

De veelzijdigheid van Gerhardt
Een kennismaking met weer een andere Gerhardt klinkt bij ‘Dig Out Your Soul’. Zij stem klinkt helder boven de drumslagen uit. Enkele gitaarakkoorden en een piano die zorgen voor gedachten aan Keane. Opener ‘Here She Comes’ is weer een heel ander verhaal. Het start met geklap en snel gescratch en maakt op de tussenstukjes na een gejaagde indruk, waarbij de vraag zich opdringt wanneer het nummer nu echt begint. ‘Serpent Of The Nile’ geeft weer een ander aspect van Gerhardt bloot. Een repeterend gitaarriff, harde zang en een vrolijk meerstemmig refrein zorgen voor een nummer waar de Staat vermoedelijk voor zou tekenen.

~

Tekstueel wordt de link met de dag soms duidelijk. Een mooie vondst hierbij is te vinden in het rustige nummer ‘Beauty Lies In All’. Wanneer je je hoofd laten hangen zie je soms mooiere dingen dan als je je hoofd rechtop houdt. Het eveneens kalme nummer ‘Stars Will Shine’ betreft de relatie tussen twee geliefden, waarbij de een de ander aanmoedigt zichzelf te ontplooien, met vrouwelijk gezang op de achtergrond. En dan is er ook nog het mooie ‘Nature Never Makes No Misstake’ waarin Gerhardt en dezelfde zangeres om beurten het couplet voor hun rekening nemen. Een nummer met radio-potentie. Je vraagt je wel af of het nodig is om de zang bij veel andere nummers zo vaak te vervormen. Gerhardt heeft ook zonder die foefjes een prima stem met een flink bereik.

Crawlers geeft het antwoord
Dan rest nog de vraag of de band op Sprawlers de veelzijdigheid van de dag laat zien, of die van de groep zelf. Het laatste duidt op het zoeken naar een eigen geluid, wat je bij een beginnende band zou verwachten. In de lente komt het nu al op de plank liggende Crawlers uit waarin de nacht het tweeluik completeert. Het mag een gedurfde stap heten dat Gerhardt zijn carrière opstart met een tweeluik, maar gezien het niveau van Sprawlers is het eentje die waarschijnlijk goed zal uitpakken.

8WEEKLY MediaPlayer

20-10-2012 – AAMU, museumnacht Utrecht

31-10-2012 – Simplon, Groningen