Sterk Vlaams debuut

recensie: General Mindy - Delusions of Grandeur

Dat er bovengemiddeld veel noemenswaardige alternatieve rockbands uit België komen weten we al een tijdje. Met General Mindy uit Antwerpen hebben onze zuiderburen er zeker weer een troef bij. Op hun debuut Delusions of Grandeur combineert het vijftal het beste van een aantal landgenoten.

Op de MySpace-pagina van General Mindy prijkt een lijst van meer dan honderd bands en artiesten die de band heeft beïnvloed. Dat zijn er nog al wat, en bovendien kent de band nogal een diversiteit aan invloeden: van eels en Radiohead tot Chopin en Barbara Streisand. Wanneer je vervolgens Delusions of Grandeur beluistert wordt duidelijk dat de invloeden van landgenoten het duidelijkst in de muziek terug te horen zijn. Het stemgeluid van zanger Johan Verckist komt dicht in de buurt van dat van Tom Barman; ook de mysterieusheid en chaos in de songs refereert sterk aan dEUS. Door het gebruik van elektronica lijkt het geluid van de band hier en daar ook op Soulwax. Het straffe en strakke is geleend van Millionaire.

Leentjebuur

~

Door het bovenstaande lijkt het wellicht of we hier te maken hebben met een band met een iets te hoog ‘leentjebuurgehalte’ en weinig originaliteit. Niets is minder waar. Hoewel de band hier en daar duidelijk goed heeft afgekeken heeft General Mindy een sterk eigen geluid. De meeste nummers hebben een strak uptempo ritme en leunen sterk op hoekige gitaarriffs. Deze nummers worden afgewisseld met meer muzikaal ingepakte, rustigere nummers. Ook het gebruik van synthesizer zorgt voor een verfrissende afwisseling. Over de gehele breedte van de cd gezien is er voldoende variatie in de nummers en is Delusions of Grandeur een zeer uitgebalanceerd album.

Pers en prijzen

De band is inmiddels bezig om een goede reputatie op te bouwen. In eigen land won de band al een aantal prijzen en werden ze door de pers bejubeld. Ook in Nederland kon de band rekenen op een aantal positieve besprekingen. De Antwerpenaren deden een uitgebreide tour in het Belgische clubcircuit en stonden in het voorprogramma van onder meer Tom Barman, Arno, Vive la fête, Millionaire en Girls vs. Boys.

Met General Mindy heeft België er weer een sterke component van de alternatieve rockmuziek bij. De band klinkt bijzonder volwassen voor een debuterende band en levert een sterk album af. Kortom, een band waar we zeker nog meer van gaan horen.