Uitzonderlijke kwaliteit

recensie: Franka De Mille - Bridge The Roads

Om met de deur in huis te vallen: Bridge The Roads van Franka De Mille is een bijzonder debuut van een uitzonderlijke kwaliteit. De muziek kruist folk, Americana, pop en kamermuziek op een uiterst innemende wijze.

Franka De Mille werd als enige onafhankelijke act geselecteerd voor de promotiecampagne “Why Music Matters” van de Britisch Phonographic Industry. Haar naam stond tussen die van The Beatles, Kate Bush en Nick Cave. Het schept met deze aanbeveling natuurlijk wel enorme verwachtingen voor het debuutalbum Bridge The Roads.

Diepe emoties en hoop
De opening van het album is het ietwat lichtvoetige ‘Come On’ dat wel direct de nodige aandacht vraagt en al bij de eerste keer luisteren bijna dwingt om mee te zingen. Bij het derde nummer van het album ‘Solo’ word je bij het figuurlijke nekvel gepakt en is de pijn voelbaar als De Mille zingt het vreselijk te vinden om alleen te zijn. Het is de opmaat naar het kunststukje van het album ‘Gare du Nord’ dat een muzikale compleetheid uitstraalt van kop tot staart. Alles zit op zijn plaats vanaf het intro waar smaakvolle accordeonklanken te horen zijn na de voorzichtige opening met cello. De tekst is een soort biecht gericht aan haar zuster die ze te lang alleen gelaten heeft. Het lied is deels in het Engels en deels in het Frans gezongen. De song krijgt aan het slot van het album een extra unplugged uitvoering. ‘You’ll Never Know’ is gevuld met diepe emoties over het gebrek aan contact met haar vader, maar er klinkt een duidelijke boodschap van hoop door.

Tijdloze parel
Een debuutalbum is wel vaker de eerste explosie van talent. Doorgaans is er jaren gesleuteld en gewerkt aan liedjes die op en top zijn. Het talent krijgt eindelijk de kans om de wereld te laten horen wat er leeft binnen de artiest. Dit debuut van Franka De Mille, Bridge The Roads, is zo’n debuut dat klinkt als een klok en een enorme belofte voor de toekomst herbergt. Met zijn haast klassieke invulling met strijkers, akoestische gitaar en slidegitaar, bas, piano, accordeon, spaarzame drum en lichte percussie straalt zangeres De Mille, die bovendien een bijzonder fijne hand heeft van liedjes schrijven. De stem is een mengeling van Melissa Etheridge, Sinead O’Connor, Kate Bush, Lene Lovich, Marina & The Diamonds en de nog onbekende maar wel in kleine kring gelauwerde ster Eivør. Een ding is zeker: Bridge The Roads is een tijdloze parel die nog lang zal schitteren. Hopelijk is het de opmaat voor een glansrijke carrière.

8WEEKLY MediaPlayer