Ruim hok

recensie: Found - Factorycraft

Het is hun eerste complete studioalbum en dat zou genoeg moeten zijn om The Found in een muzikaal hokje te kunnen stoppen. De tien nummers op Factorycraft zouden genoeg houvast moeten geven voor een beeldbepaling. Found maakt het ons echter niet gemakkelijk.

Aanvankelijk klinkt Found als een doorsnee indiebandje. Openingsnummer ‘Anti Climb Paint’ bevat alle elementen die bij een standaard indie-rock nummer horen: gitaar, bas en drum begeleiden singer-songwritergezang. Het geheel vormt een overzichtelijke samenstelling van geluid zonder echt frivole uitspattingen. Een lekkere binnenkomer, die je doet vermoeden dat er meer van hetzelfde komt. Hoewel dat een prima album had kunnen opleveren, heeft Found besloten de luisteraar te verrassen.

Afwisseling

~

Al bij het tweede nummer (‘I’ll Wake With A Seismic Head No More’) valt op dat deze band een voorliefde heeft voor subtiele elektronische effecten en wisselende tempo’s en ritmes. De Shearwaterachtige hoofdlijn van het nummer wordt onderbroken door deze elektronische effecten en afwisselende drum- en gitaarritmes. Dit blijkt al snel geen standaard album te zijn.

Niet alleen de afwisselende ritmes binnen de nummers vallen op: zo worden we in ‘Machine Age Dancing’ opeens met een iele, harmonieuze zang geconfronteerd die sterk aan Fleet Foxes doet denken. Om meteen afgewisseld te worden met elektronische bliepjes en een vervolgens een veel verhalendere zang. En dat gaat zo het hele nummer door. Alle verschijningsvormen van zang en instrumentaria wisselen elkaar af. De afwisseling vindt ook plaats tussen de nummers.

Dan weer hoor je een rifje Pink Floyd, dan weer een rafje Tarantino-soundtrack of een stukje The Cure.

Geheel
Het mooie van Factorycraft is dat deze dynamiek niet verwarrend of chaotisch wordt, maar juist een toevoeging is. Nergens wordt de muziek voorspelbaar: deze driemansformatie blijft je verrassen met stijlen en sfeer. Je schiet heen en weer tussen herkenbare geluiden, zonder dat het geheel aan eigenheid inboet.

Found heeft een verrassend consistente plaat afgeleverd ondanks de verscheidenheid aan geluiden, ritmes en sfeer die het album bevat. Found past hierdoor op subtiele wijze in meerdere hokjes. En ze doen dat op dergelijke wijze dat ze voor elk van die hokjes een welkome toevoeging vormen.