Metal zonder gebrul

recensie: Farmer Boys - The Other Side

Iedereen heeft zo zijn stokpaardjes. Je kunt ze ontkennen of er aan toegeven en ik kies voor het laatste. Apocalyptica is bij mij duidelijk zo’n paardje. En via deze rasmuzikanten ben ik in contact gekomen met de Farmer Boys. De zanger Matthias Sayer nam namelijk vorig jaar de single Hope, vol. 2 met het Finse strijkkwartet op. De mooie stem van Sayer heeft me er toe aangezet om toch ook een keer wat te schrijven over de Farmer Boys. De band heeft inmiddels een goede reputatie opgebouwd. Sinds 1995 zijn er vier albums verschenen en toerden ze onder andere met Metallica, Marilyn Manson, Rammstein en Bush. Geen kleine jongens dus, maar in Nederland zeker nog niet echt bekend. Misschien dat het eerste album sinds 2000 The Other Side hier verandering in kan brengen.

De muziek van de Farmer Boys is weliswaar duidelijk metal, maar laat toch ruimte voor een grote nuance en dynamiek. De rifs van de gitaren zijn lekker ritmisch en de stem van Matthias Sayer is bijzonder warm. Hij weet ondanks de zwaarte van de muziek toch nog een erg mooie melodielijn in de muziek te brengen. Het is eigenlijk een beetje te vergelijken met de zwaardere nummers van Dream Theater. Ondanks dat de band een duidelijk eigen toon heeft is het jammer dat het soms veel van hetzelfde is. Ze proberen dan wel met nummers als Premonition als opmaat voor My Darkest Hour de samenstelling van de CD verrassend te houden, maar dit zorgt er niet voor eentonigheid van de nummers echt doorbroken wordt.

Mens zijn

De teksten van de Farmer Boys zijn verrassend. Geen gebrul over doem en verderf, maar poëtische teksten over de algemene vragen van het leven. De mooie en de minder mooie kanten van het “mens zijn” worden belicht. Deze onderwerpen zijn vaak origineel verwoord in een niet voor de hand liggende rijmvorm. Een goed voorbeeld is Trail of tears: “Freezing, waking up alone / Staring, at the ceiling and the phone / Thinking that this house was once a home.” Mooie zinnen, met een betekenis.

Origineel, maar niet veel variatie

Ik heb al in het begin geschreven dat de stem van Sayer een sterke indruk op me heeft gemaakt. Ik hou erg van de zware toon van gitaren en bas die metalmuziek zo groot heeft gemaakt. Het eeuwige gebrul dat hierbij schijnt te horen doet mij echter een stuk minder en bij de Farmer Boys word je hier gelukkig ook niet mee lastig gevallen. Wel verrast de plaat me na deze eerste kennismaking niet heel vaak meer. De muziek van de Farmer Boys is op zich erg origineel, maar het mist aan variatie tussen de nummers.

Goede metalplaat

De Farmer Boys weten met The Other Side duidelijk een eigen stijl vorm te geven. Het is zonder twijfel een erg goede metalplaat die ook nog eens lekker in het gehoord ligt. Toch blijf ik het gevoel houden dat er, door meer afwisseling in de muziek aan te brengen, van deze goede plaat een topplaat gemaakt had kunnen worden.