F33L3R voelt goed aan

recensie: F33L3R - F33L3R

Wat een lastige plaat is dit. Continu word je bij het beluisteren heen en weer geslingerd tussen gedachten als: ‘Dit rockt wel lekker’ en ‘Dit is ordinair jatwerk.’ Hoe dan ook, het Nederlandse F33l3r debuteert dit najaar en daarmee is ons land een leuke en interessante rockband rijker. Maar dan wel één die nodig op zoek moet naar een eigen geluid.

~

Zelf zeggen Eef (gitaar) en Jeroen (zang) van Riet, Matthijs Gaspar (bas) en drummer Jochem Aarts ‘groove rock’ te maken, maar de term ‘post-grunge’ is waarschijnlijk meer van toepassing op de muziek van deze in 2000 opgerichte band. Samen met producer en medecomponist Gordon Groothedde hebben de jongens een plaat gemaakt ‘die een stempel moet drukken op de hedendaagse rock en pop scene.’ En daar ligt nu net het probleem van deze plaat. Want de muziek van F33l3r klinkt wel èrg vertrouwd in de oren. Vanaf opener Engine komt er een oud en bekend Stone Temple Pilotsgevoel naar boven, dat de rest van het album niet meer weggaat. Sterker nog, dat gevoel neemt toe in intensiteit en steeds meer vergelijkingen met andere (inmiddels opgeheven) bands passeren de revue.

Muzikale erfenissen

~

Zoals bij Heaven Sent, wat de eerste single van dit album is. Niet alleen hoor je een duidelijke STP-zanglijn, ook het meerstemmige van Alice in Chains komt naar voren. Natuurlijk heeft AIC nooit het alleenrecht op meerstemmige zanglijnen gehad, maar toch… Luister ook eens naar Elaine van deze plaat en vervolgens naar It Ain’t Like That van het uit 1990 afkomstige album Facelift van AIC. Dan volgt het nummer Like I Did. Deze zanglijn, behalve het refrein, lijkt zo van Faith No More overgenomen te zijn. Keer op keer komen voornamelijk in de zanglijnen en in de zangstijl namen als die van eerder genoemde bands en bijvoorbeeld ook Creed, Fuel en Silverchair naar boven. En dat is zonde, want deze band bestaat uit muzikanten die hun vak goed verstaan.

Strijkers

Vandaar ook het dubbele gevoel dat deze plaat oplevert. Want de muziek is goed, rockt hier en daar lekker en komt ‘live’ ook over, zoals op Lowlands is gebleken. Een nummer als Nicoteen laat horen dat de band met goede riffs op de proppen kan komen, zoals ook bij Bitter Game. En net als je dat bedacht hebt, toch hoopt dat deze band goed aan de weg aan het timmeren is, realiseer je je dat het zingen van ‘na na na’ bij Nicoteen en Wanderer in You nou niet echt ‘rock’ over komt.
En dan de strijkers… Bij I Tried, Heaven Sent, Like Fireflies en Beautiful Echo is er besloten om een viool en een cello het geheel te laten aanvullen. Dat kan. Maar bij zo veel nummers? Beautiful Echo is er in ieder geval niet mooier door geworden.

~

F33l3r is een band die iets met muziek doet wat al veel eerder (en beter) is gedaan. Toch, ze komen uit Nederland, de plaat klinkt opnametechnisch lekker ruimtelijk, de muziek zit goed in elkaar en als je niet beter zou weten soms zelfs wat aanstekelijk. Maar misschien moeten de bandleden de muziek waarmee ze ongetwijfeld zijn opgegroeid (die leeftijd hebben ze namelijk wel ongeveer) wat meer vergeten. Dat schept misschien ruimte om meer hun eigen ding te doen en zo hun eigen sound en stijl te ontwikkelen.