Vuilnisbakkenrasmuzikant

recensie: EX PMX - Scraphead Bi*Recycled

Abstractie lijkt een toverwoord te zijn in de ontwikkeling van de elektronische dansmuziek. De soundscapes en het gekraak, het zover vervormen van een stem dat het een beat wordt, instrumenten en reguliere computerprogramma’s hebben afgedaan. Aan de basis van deze ontwikkeling staan de artiesten van het Warp-label. Aphex Twin en Squarepusher zijn de bekendste vaandeldragers maar ook in Nederland wordt er behoorlijk aan de weg getimmerd. Hierbij kun je denken aan Machinefabriek maar ook aan het werk dat platenlabel Beluga uitbrengt. De nieuwste release van dit label is Scraphead Bi*Recycled van EX PMX.

~

Nou ja, Nederland… Peter Max (de man achter EX PMX) is een Deen, maar hij woont in Nederland. Al een jaar of vijf houdt hij zich bezig met diverse kunstvormen, waarvan muziek er één is. Resultaat: zijn debuutalbum Scraphead Bi*Recycled. Dit is een goed voorbeeld van abstracte electronische muziek. Voor het maken van dit album gebruikt hij weggegooide troep als instrument; de geluiden die dit voortbrengt haalt hij door de mangel tot het allemaal kraakjes, bliepjes en toontjes zijn. Afval-recycling, dus. Een beetje ritmisch copy-pasten en je hebt een nummer. Doe dit tien keer, en je hebt je debuutalbum.

Snotverkouden Miss Kittin

Naast deze ecologisch verantwoorde manier van muziek maken, gebruikt EX PMX (een afkorting van EXperiments of Peter MaX) hier en daar een enkel gitaartje en wat vocalen, maar wel vreselijk vervormd. Heb je je altijd al afgevraagd hoe het zou klinken als je met je hoofd aan de ene kant van een twintig meter lange metalen buis luistert terwijl aan de andere kant een een snotverkouden Miss Kittin met meerstemmige stemvervormer de buis in krijst? Nou, zo dus.

Milieuvriendelijk

Het rare maar o, zo ware, is dat het vreselijk lekker klinkt! Ondanks (of juist vanwege?) de abstracte ontstaansgeschiedenis hebben de nummers strakke ritmes, veel energie en net genoeg muzikaliteit om nog als een levend nummer te klinken. Het nummer I bijvoorbeeld, dat bijna aan Breakbeat doet denken of Jesus ‘round the Corner, dat in de buurt van vuige electroclash komt. Abstract maar bekend, vreemd maar aanvaardbaar. Eerlijk is eerlijk, wanneer je EX PMX de hele dag op hebt staan, wordt het vervelend en eentonig maar als je Scraphead Bi*Recycled zo af en toe op zet, zal de inventiviteit je blijven verbazen. Zeker een interessant experiment en nog milieuvriendelijk ook!

Wil je het album kopen? Dat kan alleen online op de site van Beluga recordings.