Dikke voldoende

recensie: Emma Pollock - The Law of Large Numbers

The Law of Large Numbers is het tweede album van de Schotse Emma Pollock. De muziek op de plaat is niet gekoppeld aan haar Schotse roots. Pollock brengt stevige pop/rock met heldere zang. De meeste liedjes hebben een urgent tempo. Bij beluistering van dit album overheerst ‘het goede gevoel’ van begin tot eind; er zijn er geen momenten waar je als luisteraar weg kunt dommelen. Ingeklemd tussen twee pianowerkjes onder de naam ‘Hug the Piano’ word je door tien songs meegenomen op een mooie ontdekkingstocht.

~

Na zeven jaar deel uitgemaakt te hebben van – de mede door haarzelf opgerichte – The Delgados was het in 2007 tijd voor een nieuwe fase. Emma Pollock debuteerde met het goed ontvangen Watch the Fireworks. Drie jaar later moeten we concluderen dat ze – alle goede recensies van destijds ten spijt – niet tot het grote publiek is doorgedrongen. Wellicht dat dit tweede album daar verandering in zal brengen. Aan de kwaliteiten van Pollock zal het zeker niet liggen.

Tegendraads lekker

Na de rustige opening van ‘Hug the Piano’ gaat Emma Pollock echt van start met ‘Hug the Harbour’. Ze weet direct de aandacht op te eisen met lekkere uptempo drumslagen en een heldere zang. Deze dame zingt aangenaam vinnig, ze houdt de luisteraar duidelijk bij de les. Haar composities zijn ‘lekker-tussen-de-oren-hangers’, zoals bijvoorbeeld ‘Red Orange Green’. Dit nummer opent heel eigenwijs met een soort hoefgetrappel. Pollock zet in, maakt de overgang naar een steviger gitaargeluid en brengt een liedje dat je bijna niet meer uit het hoofd kunt krijgen.

Met ‘Nine Lives’ bereiken we een rustpunt en het gevoel dat we te maken hebben met een serieus stuk. Het refrein, gekleurd door een jazzband met klarinet en banjo, maakt het liedje ineens een stuk lichter. Dit geeft een mooie combinatie die even lekker als tegendraads klinkt. Het met een lekker basloopje startende ‘Confessions’ is weer van een hele andere, stevige, orde: electro gemengd met rock.

~

Emma Pollock heeft haar nieuwe album in de Chem19 Studio van het Schotse label Chemikal Underground Records opgenomen. Samen met haar band The Delgados stond Pollock ooit aan de basis van dit label. Voor The Law of Large Numbers vroeg ze haar huidige begeleidingsband: Jamie Savage op keyboards en gitaar, Graeme Smillie op bas en Jonny Scott op drums. De opnames van haar nieuwe album zijn gedurende het vorige jaar tot stand gekomen en dus niet in een korte tijd afgerond. Dit is de kwaliteit van de composities zeker ten goede gekomen.

Kies staalkaartje

The Law of Large Numbers zal naar alle waarschijnlijkheid meer aandacht krijgen dan het eerste album van Emma Pollock, zeker als een van de krachtigere composities de radio weet te bereiken. De eerste single zal waarschijnlijk het niet echt opvallende ‘I Could Be a Saint’ worden, maar daar kan op de website van Emma Pollock nog over gestemd worden. Laat eenieder meewerken met het kiezen van het juiste staalkaartje van dit lekkere album, om de plaat zo onder de aandacht van een groter publiek te brengen. The Law of Large Numbers is niet vernieuwend, maar van een weloverwogen kwaliteit en verdient in ieder geval een dikke voldoende.