Muziek / Album

Comeback

recensie: Eminem - The Marshall Mathers LP 2

Voor veel hip-hopfans van mijn leeftijd begon de liefde voor het genre in 2000 toen Eminems The Marshall Mathers LP uitkwam. Dat de rapper dertien jaar na dato met een opvolger van deze mijlpaal komt, is gewaagd. Toch slaagt hij er in al het hoongelach de kop in te drukken.

Op de eerste Marshall Mathers LP was Eminem nog een jonge hond die zijn frustraties op iedereen botvierde die maar in zijn gezichtsveld kwam. Moeder, vader, (ex)vrouw Kim en grote popsterren moesten het ontgelden. Het is waarschijnlijk een van de redenen dat er met scepsis gereageerd werd op de komst van The Marshall Mathers LP 2. Velen zullen zich afgevraagd hebben of de Amerikaan ooit volwassen zou worden. Op The Marshall Mathers LP 2 laat de inmiddels 41-jarige Eminem echter horen dat hij de provocatie voorbij is.

Als herboren
Even voor de duidelijkheid: Eminem is geen zachtaardige, saaiige man geworden die nu over de liefde en de mooie dingen in het leven rapt, maar de tijd dat hij zijn vrouw vermoordde op een track is toch wel verleden tijd. Dat hij nog steeds een hekel aan zijn vader heeft en dat niet onder stoelen of banken steekt, wordt duidelijk op ‘Rhyme Or Reason’, maar zijn haat is niet meer blind en maakt zijn teksten sterker dan voorheen. Het nummer ‘Headlights’ kan zelfs als een excuusbrief aan zijn moeder gezien worden, die toch altijd Eminems favoriete mikpunt van spot was.

Dat zijn haat voor populaire popsterren er ook niet meer is, laten de vele samenwerkingen met zangeressen als Rihanna en Skylar Grey zien. Eminem heeft daarmee zijn poppier aanpak van Recovery (2010) op dit album doorgezet, maar waar het op het vorige album aan energie en urgentie ontbrak, klinkt Eminem op dit album als herboren en lijkt hij na twee mindere albums weer een eigen geluid gevonden te hebben. Dat dit geluid meer mainstream is dan de oude Eminem maakt helemaal niks uit zolang hij ijzersterke tracks als ‘The Monster’ (in samenwerking met Rihanna) blijft maken.

Aangename verrassing
Het is dan ook vooral wegens het vinden van zijn nieuwe stijl dat de keuze voor de albumtitel duidelijk wordt. Was The Marshall Mathers LP zijn grote doorbraak, The Marshall Mathers LP 2 kan als zijn grote comeback gezien worden. Eminem speelt met dit gegeven door op het hele album verwijzingen naar de eerste Marshall Mathers LP te verstoppen. Zo is op beide albumcovers hetzelfde huis afgebeeld, is openingsnummer ‘Bad Guy’ een vervolg op de hit ‘Stan’ en komt de beat van ‘Criminal’ in gewijzigde vorm terug op ‘So Much Better’.

Hoewel The Marshall Mathers LP 2 een aangename verrassing is, was het album nog veel beter geweest als de mindere tracks achterwege gelaten waren. Zo zijn de hooks op ‘Survival’ en ‘Legacy’ vrij irritant, heeft ‘Asshole’ een te drukke beat en laat Eminem op ‘Stronger Than I Was’ horen dat hij nog altijd niet kan zingen. Had Eminem genoegen genomen met ‘slechts’ een uur aan sterke nummers, dan was The Marshall Mathers LP 2 zijn beste album tot nu toe geweest.