Di-rect – Over The Moon

recensie: Over The Moon

Misschien klinkt het een beetje ouderwets, maar het begint bij mij toch wel even heel erg te jeuken wanneer ik een Pepsi-reclame tegenkom in een CD-boekje. Op een of andere manier kan ik mij niet van de indruk onttrekken dat het betreffende album dan niet zo heel erg uitdagend kan zijn. Wat betreft Over The Moon, het nieuwe album van Di-rect, gaat deze stelling zonder meer op. Deze popplaat van een van Nederlands meest populaire bands is aan de ene kant weinig opzienbarend, maar staat aan de andere kant wel boordevol goede aanstekelijke songs.

~

Eigenlijk kent Over The Moon weinig of geen zwakke momenten. Met name de opener Rollercoaster is echt de moeite waard. Het nummer is karakteristiek voor het album, dat wordt gekenmerkt door de enorme hoeveelheid energie die vrijkomt bij het luisteren. Dit komt door het enorme plezier dat de vier jonge muzikanten overduidelijk beleven bij het schrijven van en spelen van de nummers.

Volwassener

Zanger/gitarist Tim Akkerman laat vooral op het aanstekelijke Sucking Parasite horen dat hij behoorlijk gegroeid is als zanger. Qua intensiteit is Over The Moon een grote stap vooruit in vergelijking met het debuutalbum Discover uit 2001. De vier jongens zijn twee jaar ouder en volwassener geworden. Ook live heeft Di-rect al een behoorlijke reputatie opgebouwd.

Universeel

Di-rect is in principe geschikt voor alle leeftijden. De doelgroep bestaat echter voornamelijk uit tieners, wat ook blijkt uit de CD-hoesjes van de band (mag wel iets minder Photoshop). De vier jongens worden als popidolen op de markt gezet, net als bijvoorbeeld de heren van Good Charlotte of Sum 41. Wel moet gezegd worden dat de muziek van Di-rect geenszins onderdoet voor de muziek van deze Amerikaanse grootverdieners. De onderwerpen zijn echter hetzelfde: meisjes, romantiek, seks kortom het leven van de tiener. Universeler kunnen ze het niet maken.

Buitenland

Het is dan ook niet vreemd dat Di-rect, inmiddels al met twee hitsingles van Over The Moon op zak (Adrenaline en She), opnieuw de hitlijsten bestormt. Nu zijn het nog de nationale hitlijsten, maar in principe hebben deze jongens wel de uitstraling en de instelling om ook in het buitenland te scoren. Daar heb je namelijk ook gillende zestienjarige meisjes en mensen die van een feestje houden.

Links