Een stapje in de goede richting

recensie: Delain - April Rain

Na Lucidity uit 2006 kijkt een groot deel van de liefhebbers van het gothicgenre reikhalzend uit naar album nummer twee van de Nederlandse band Delain. Zeker na het recente nieuws dat After Forever, een grootheid binnen de Nederlandse gothicmetal, ermee stopt. Met hun eerste plaat wisten de heren en dame het grote publiek nog niet te overtuigen van hun kunnen. Nu is de band met April Rain terug om de verwachtingen waar te gaan maken en de band voor eens en altijd op het internationale metalmenu te zetten.

Het begon ten tijde van Lucidity allemaal als een project. Creatief brein achter het geheel was ex-toetsenist van Within Temptation Martijn Westerholt. Het overgrote deel van de muziek en teksten vloeide uit zijn pen. Nu is dit echter anders. April Rain is een echt bandalbum geworden, uit samenwerking en creativiteit van ieder bandlid ontstaan. Van de vele gastvocalisten en -instrumentalisten, die nadrukkelijk aanwezig waren op het debuut, is op het nieuwe album vrijwel geen sprake meer.

Snelle achtbaanstukken en goede rustmomenten

~

De diversiteit wat zang betreft mag op April Rain dan wat minder zijn dan op haar voorganger, op muzikaal gebied is van achteruitgang geen sprake. Meer dan op Lucidity weet de band te knallen en een lekkere strakke, maar toch ook catchy sound neer te zetten die tot stand komt door zowel snelle achtbaanstukken als goed uitgekiende rustmomenten. Nummers die vooral blijven hangen zijn bijvoorbeeld het bombastische ‘Control the Storm’ (waar de band gebruik maakt van de zangkunsten van Nightwish-vocalist Marco Hietala) of het niet te stoppen ‘Go Away’.

Buiten dat de band als geheel is gegroeid, is ook goed te horen dat zangeres Charlotte Wessels als zangeres flink gegroeid is. Op April Rain klinkt de zangeres een stuk zelfverzekerder dan op het debuut. Daarnaast heeft ook zij op de nieuwe plaat meer creatieve vrijheid gekregen. Hieruit is onder andere ‘On the Other Side’ uit voortgekomen. Het nummer is van A tot Z door Wessels geschreven en geeft de potentie van de zangeres goed weer. Het is een mooi nummer dat melancholisch aandoet en op emotionele wijze wordt uitgevoerd.

Met April Rain heeft Delain een behoorlijke stap in de goede richting gezet. Toch zijn ze er nog niet klaar voor het gat dat After Forever achter heeft gelaten op te vullen. Ondanks de strakke opname en de catchy sound ontbreekt het de tweede plaat van de band aan verrassing en vernieuwing, wat de algehele kwaliteit van de plaat niet ten goede komt. De band mag in het opnameproces dan gegroeid zijn, ook dit tweede album weet wederom niet echt te overtuigen.

Live:
9-5-2009 Lantaarn Hellendoorn
15-5-2009 Doornroosje Nijmegen