Die ene zwaluw die geen zomer maakte

recensie: dbClifford - Recyclable

Eén zwaluw maakt nog geen zomer. Eén single maakt nog geen goed album. Simple Things is natuurlijk een waanzinnig nummer. Het wordt momenteel grijsgedraaid bij verscheidene radiostations. Maar luister je naar het album Recyclable van de 27-jarige muzikale kunstenaar dbClifford, dan is het uiteindelijk alleen de opener die écht beklijft. Simple Things is de eerste zwaluw, maar de zomer is nog lang niet in zicht.

Alhoewel; dat tweede nummer Don’t Wanna mag er ook wel zijn. Het ademt de funk uit de jaren zeventig, en het swingende uit de jaren tachtig. Het is, kortom, een lekker nummer dat in de toekomst wellicht ook zeer goed z’n weg zal vinden bij de Radio 2-luisteraars van deze wereld. En dát zijn er een hoop, dat is duidelijk. Maar degene die wat meer experiment verwacht, die komt bedrogen uit. De rest van de dbClifford-composities is namelijk aalglad, niet heel erg verrassend en een beetje dertien-in-een-dozijnachtig.

~

De nummers na track 1 en track 2 nemen ook allemaal een tandje gas terug. Daardoor lijken ze een beetje eenheidsworst. Tuurlijk, de beste man zingt goed en het is allemaal verrekte knap dat hij alle instrumenten zelf inspeelde. Daarvoor mag hij best een wonderkindmedaille opgespeld krijgen. Maar toch, er ontbreekt iets. Iets spannends.

De tegenwoordig in Canada wonende multi-instrumentalist, songschrijver en zanger is opgegroeid in Frankrijk en Engeland. De mid-twintiger vermengt de falset-Kravitz met de jazzy Jamiroquai-composities. Zeer kundig, dat moet gezegd. About a Girl bijvoorbeeld groovet er danig op los. Al is het eind wat te langdradig. Het is hijgerig, het is lazy, het is relaxed. Maar daardoor af en toe ook een beetje irritant. Neem All Alone, One Track Mind en Give Me Another Day als zouteloze voorbeelden daarvan. I Think You Understand en het slotstuk I Have A Dream zijn wel weer aardig. Dit is absoluut geen slecht debuut. Maar het ontstijgt de middenmoot niet. En een nieuwe Stevie Wonder? Zo’n Wonder die in de jaren zeventig diverse zwaluwen de lucht in stuurde en daarmee steevast zomer bracht? Neen, dat zal hij vast niet worden.