Punkfunk om in de sfeer te komen

recensie: Datarock - Datarock Datarock

Punkfunk is de nieuwe dance! De afgelopen tijd brachten met name Britse artiesten als LCD Soundsystem, The Rapture en Infadels ons deze uiterst dansbare elektronische party rock. De jongste telg uit dit geslacht luistert naar de naam Datarock en komt uit het Noorse Bergen, dat met bands als Kings of Convenience, Röyksopp en DJ Teebee bewees een rijke muziekscene te hebben. Het duo, bestaande uit Fredrik Saroea en Ket-Ill, was afgelopen januari al te bewonderen op het Eurosonic Festival en brengt nu zijn eerste langspeler in Nederland uit, getiteld Datarock Datarock.

~

In eerste instantie zet Datarock de luisteraar op het verkeerde been. De meeslepende opener Bulldozer klinkt eerder alsof de heren veel naar The Velvet Underground hebben geluisterd, maar daarna zappen we van de sixties naar de eighties en komt de punkfunktrein op gang. Datarock bewijst de beproefde succesformule van electro, disco en rock uitstekend te beheersen. De meeste nummers klinken lekker en zorgen zonder twijfel voor een paar minuten plezier op de gemiddelde zaterdagavonddansvloer.

Goed gejat

~

Met name de eerste helft van de cd is erg catchy en bevat een aantal goed in het gehoor liggende nummers. I Used to Dance with my Daddy, Fa-fa-fa, en het lekker wegscheurende The new Song doen wel erg denken aan LCD Soundsystem, maar ach, beter goed gejat… Dit geldt ook voor Princess, een nummer dat met een klein beetje fantasie zonder probleem aan Infadels toegeschreven zou kunnen worden. De sfeer van de jaren tachtig is ook vertegenwoordigd, met name in See what I Care, een mooi liedje met een synthesizer die zo weggelopen lijkt te zijn uit Are ‘Friends’ electric van Gary Numan. Niet verbijsterend origineel dus, maar de aanstekelijkheid van de nummers vergoedt een hoop.

Nummertje skippen

~

Na een klein half uur luisteren lijkt de koek een beetje op te zijn. Laurie, Ugly Primadonna en The most beautiful Girl zijn saaie nummers. Repeterende eentonigheid kan goed uitpakken, ik verwijs u wederom naar LCD Soundsystem, en bijvoorbeeld ook naar The Rapture, maar op dit onderdeel van de punkfunk kunnen de twee jonge Noren niet overtuigen. Hiervoor missen de nummers de benodigde opbouwende spanning, een bepaalde opwinding. Gelukkig worden we nog getrakteerd op de vrolijke, jolige afsluiter I Will always Remember you, waarop de Noorse zangeres Annie haar medewerking verleent. Zo blijkt Datarock Datarock een prima cd’tje voor op de zaterdagavond voor het stappen, al moet je af en toe wel een nummertje skippen.

Datarock speelt 1 juli op het Metropolis Festival in Rotterdam. Hun liveshow schijnt altijd gepaard te gaan met de meest vreemde jaren tachtig outfits, grote pruiken en veel gastmuzikanten. Gegarandeerd een uurtje lekker dansen!